Uzależnienie od leków nasennych − jak je rozpoznać?

22. 5. 2019 · Natalia Klonowska · 4 minuty czytania
  • psychologia
Uzależnienie od leków nasennych − jak je rozpoznać?

Bez środków nasennych nie prześpi ani jednej nocy. Kto taki? Osoba uzależniona od leków nasennych nigdy nie dopuści do sytuacji, w której zabraknie jej tabletek. Ich brak wiązałby się z niepokojem i stresem. Kiedy osoba uzależniona od leków nasennych nie ma zapasu leków często nie może się skupić na pracy, obowiążkach i przyjemnościach. Zobacz, jak rozpoznać uzależnienie od leków nasennych.

Jak rozpoznać uzależnienie od leków nasennych?

O uzależnieniu od leków nasennych mówi się, gdy ktoś nie wyobraża sobie normalnego fukcjonowania bez nich. Odpowiedni zapas środków nasennych zapewnia jej poczucie komfortu psychicznego. Brak leków i konieczność ich uzupełnienia w domowej apteczce zajmuje myśli uzależnionej osoby w pierwszej kolejności.

leki nasenne

Odstawienie leków nasennych

Specjaliści z amerykańskiego Centrum Uzależnień zwracają uwagę na podwójny charakter uzależnienia. Pigułki nasenne uzależniają zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Ludzie, którzy nadużywają środków nasennych, mogą łatwo się od nich uzależnić − czasami już po kilku tygodniach!

Uzależnienie od tabletek nasennych może być trudne do pokonania, bo ciało przyzwyczaja się do zażywanych substancji. Rezygnacja z tabletek nasennych może wywołać nieprzyjemne objawy, bo organizm musi na nowo się przystosować do funkcjonowania bez leków.

Dr. C. Hallström zauważa, że ponowna bezsenność (ta po odstawieniu tabletek) często wraca z podwójną siłą.

Typowe objawy odstawienia pigułek nasennych to:

  • skurcze w ciele
  • bezsenność
  • drażliwość
  • depresja
  • halucynacje
  • przyspieszone tętno
  • drżenie rąk
  • nudności
  • wymioty
  • niepokój
  • trudna do zwalczenia chęć sięgnięcia po leki

uzależnienie od leków nasennych

Etapy odstawienia leków nasennych

Etapy odstawienia mogą być różne w zależności od skali problemu, czasu przyjmowania leków nasennych czy zaburzeń towarzyszących bezsenności.

Dni 1 − 3

Pierwsze objawy odstawienia leków zaczynają się w ciągu 24 − 72 godzin. Pojawia się uczucie dezorientacji, nagłe zmiany nastroju czy zaburzenia pamięci. Obajwy towarzyszące to na ogół niepokój i lęk. Osoby długo i cieżko uzależnione od leku mogą doświadczać halucynacji  czy psychoz. Badani zgłaszali również drgawki oraz wymioty.

Dni 4 − 10

Oprócz dalszych trudności ze snem, u chorego utrzymuje się niepokój oraz silne pragnienie sięgnięcia po leki. Objawy fizyczne osiągają szczyt w tych dniach: u osób na detoksie zaobserwowano zwiększoną potliwość, drżenia mięśni, przyspieszoną akcję serca.

Dni 11 −17

Fizyczne objawy odstawienia zaczynają zanikać na tym etapie. Objawy psychiczne, takie jak lęk i niepokój mogą się wciąż utrzymywać. U niektórych może pojawić się depresja.

Dni 18+

W ciągu następnych kilku tygodni pozostałe objawy fizyczne całkowicie zanikają. Depresja i apetyt na leki mogą trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy. Zwłaszcza dla tych, którzy stosowali je często i w zwiększonych dawkach.

Leki nasenne, które nie uzależniają

Istnieją naturalne metody wspomagania zdrowego snu, w tym ziołolecznictwo. Wyciągi z wybranych roślin (korzeń kozłka, szyszka chmielu, liść melisy, ziele serdecznika, arktyczny korzeń) dodaje się do ziołowych produktów leczniczych. Tabletki ziołowe pomagają w łagodnych stanach napięcia nerwowego i okresowych trudnościach w zasypianiu. Nie wywołują uzależnienia.

Na uspokojenie i wyciszenie organizmu mogą pomóc Ci także suplementy diety na uspokojnie, np. Olimp Forstress, oparty o liście melisy. Twój sen może pomóc Ci też wyrównać melatonina, np. Tonaxinum Melatonina. Pamiętaj jednak, że przed ich zażyciem dobrze zapoznać się z ulotką dołączoną do opakowania, a najlepiej skonsultować to z lekarzem. 

leki nasenne które nie uzależniają

Jak zasnąć bez leków?

Badania osób, które cierpiały z powodu bezsenności pokazały, że wystarczy konsekwentnie przestrzegać kilku zasad. Pierwsze noce bez środków nasennych mogą być trudne i warto je przetrwać, żeby organizm mógł wrócić na właściwy tor.

Na początku pamiętaj, żeby kłaść się do łóżka zaraz przed Twoją porą snu. Kiedy zamierzasz czytać książkę, oglądać telewizję usiądź w fotelu lub na kanapie, najlepiej w innym pomieszczeniu.

Koniecznie zapewnij swojemu ciału odpowiedni wysiłek fizyczny w ciągu dnia, najpóźniej do kilku godzin przed snem. Brak ruchu hamuje sprawne usuwanie toksyn z organizmu i utrudnia bezproblemowe zasypianie.

Zrezygnuj z ciężkostrawnych posiłków na noc. Choć opinie co do godziny kolacji są podzielone, większość dietetyków zaleca spożywanie ostatniego posiłku do 2 godzin przed snem.

Kolejnym krokiem na drodze do zdrowego snu jest wyciszenie umysłu. Sprawdź, co działa na Ciebie najlepiej – może to być medytacja, ćwiczenia relaksujące, dobra książka, dzwięki natury czy łagodna muzyka.

Więcej artykułów na ten temat

Natalia Klonowska