Głód nikotynowy: jak go pokonać i nie wrócić do nałogu?

12. 3. 2019 · Natalia Klonowska · 4 minuty czytania
  • psychologia
Głód nikotynowy: jak go pokonać i nie wrócić do nałogu?

Nieodparta ochota na papierosa nie jest wytworem wyobraźni palacza. Głód nikotynowy istnieje naprawdę i jest jednym z objawów odstawienia palenia papierosów. Nikotyna uzależnia podobnie jak inne narkotyki. Nie ma jednego rozwiązania, które pomoże pozbyć się głodu nikotynowego od razu. Jest wiele rozwiązań i każde wymaga wytrwałości.

Dlaczego tak trudno rzucić palenie?

Rzucenie palenia jest trudne ze względu na 2 rodzaje uzależnienia, z którymi musisz się zmierzyć. Pierwsze z nich to uzależnienie farmakologiczne od nikotyny. Wiąże się ono z koniecznością utrzymania odpowiednich stężeń nikotyny w surowicy krwi. Możesz więc odczuwać, że bardzo potrzebujesz zapalić papierosa i nie jest to tylko problem z Twoim przyzwyczajeniem czy wolą.

Drugim rodzajem uzależnienia jest uzależnienie behawioralne. Wiąże się ono z czynnikami środowiskowymi, społecznymi, kulturowymi i psychologicznymi. To po prostu nawyk palenia. Wpisanie palenia papierosów zajęło Ci pewnie kilka lat. Nie od razu jesteś w stanie zmienić swoją rutynę.

jak rzucić palenie

Czy głód nikotynowy to efekt uzależnienia?

Głód nikotynowy jest więc wynikiem  farmakologicznego uzależnienia od nikotyny. Już w latach 70. pojawiły się głosy, że nikotyna uzależnia podobnie jak inne narkotyki. Światowa Organizacja Zdrowia w 1975 roku zaliczyła tytoń do środków uzależniających. Potwierdził to Raport Naczelnego Lekarza USA z 1988 roku.

Autor raportu stwierdza, że:

„procesy farmakologiczne i behawioralne, które warunkują uzależnienie od nikotyny, są równie silne jak w przypadku uzależnienia od kokainy, czy heroiny”.

Skąd się bierze i ile trwa głód nikotynowy?

Głód nikotynowy pojawia się jako objaw odstawienia. Twój organizm odczuwa je z powodu zwiększonej tolerancji na obecność nikotyny. Twój organizm przez lata przyzwyczajał się do stałej dawki nikotyny we krwi. Codzienna dawka sprawiła, że Twój układ nerwowy przystosował się do jej działania, m.in. nastąpiła zmiana liczby receptorów dla nikotyny. Więc kiedy próbujesz rzucić palenie, „prawidłowe” czynności tego układu są na nowo zaburzone.

Objawy głodu papierosa są najbardziej uciążliwe w trakcie 1. miesiąca od rzucenia palenia. Z czasem stopniowo ustępują, ale chęć zapalenia papierosa może pojawić się po wielu miesiącach, a nawet latach od momentu zerwania z nałogiem.

skąd bierze się głód nikotynowy i ile trwa

Sprytny sposób na głód nikotynowy

Jedną ze skuteczniejszych metod na zwalczenie chęci zapalenia, jest natychmiastowa zmiana schematu myślenia. W momencie, kiedy czujesz ochotę na papierosa, wystarczy zmienić bieg myśli i przez kilka minut robić coś zupełnie innego niż było w Twoich planach. Chodzi o to, żeby się rozproszyć. W ten sposób oszukasz swoje ciało i umysł. Pomyśl o aktywności, która sprawia Ci przyjemność i zajmuje ręce – najlepiej, jeśli można łatwo ją rozpocząć i bez problemu odstawić (krzyżówka, szydełkowanie, rysowanie, czytanie książki, porządki itd.)

Więc, jak zwalczyć głód nikotynowy?

1. Idź na spacer

Siedzenie w domu sprawia, że dusisz się bezradnie walcząc z emocjami. Zacznij od ruchu. Jeśli możesz, wyjdź na zewnątrz i spaceruj przez 5 minut. Staraj się oddychać głęboko. Oddychanie z przepony, a nie klatki piersiowej sprawi, że lepiej dotlenisz organizm. W ten sposób krótkie, ale regularne spacery pomogą złagodzić fizyczne objawy głodu.

spacer w walce z głodem nikotynowym

2. Pij dużo wody

Często nie zdajesz sobie sprawy, jak odwodniony może być Twój organizm w ciągu dnia. Kiedy Twój organizm nie dostaje wytaczającej ilości wody, możesz zacząć odczuwać niepokój. A to z kolei wzmaga ochotę na zapalenie papierosa. Dlatego, kiedy nagle dopada Cię głód nikotynowy, zrób sobie przysługę i wypij dużą szklankę wody. Twój organizm potrzebuje co najmniej 8 szklanek wody dziennie, żeby zachować pełne nawodnienie.

rzucanie palenia - picie dużo wody

3. Sięgnij po zdrową przekąskę

zdrowe przekąski a rzucanie palenia

Gdy obniża się poziom cukru we krwi, pragnienie zapalenia papierosa może wydawać się silniejsze niż kiedykolwiek. Czasami trudno odróżnić, czy pragnienie dotyczy cukru. czy tytoniu. Jeśli masz ochotę zapalić, sięgnij po pożywną przekąskę: owoc, kubek jogurtu czy łyżkę masła orzechowego. Unikaj ciast, chipsów i batonów, które często są pełne nasyconych tłuszczów, syropu glukozowo-fruktozowego lub rafinowanych (przetworzonych) węglowodanów.

Choć głód nikotynowy może być bardzo męczący, przetrzymanie go jest warto końcowego efektu. Palenie papierosów rok rocznie zabija wiele osób. Jest karcerogenne, a także wpływa na Twoją cerę i higienę osobistą. Warto więc zerwać z nałogiem!

Więcej artykułów na ten temat

Natalia Klonowska