Witaminy na odporność: A, B, C, D… czyli alfabet zdrowia!

8. 1. 2019 · Irmina Turek · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
Witaminy na odporność: A, B, C, D… czyli alfabet zdrowia!

W okresie jesienno-zimowym Twoja dieta często bywa uboższa w witaminy i minerały niż latem. Dlatego Twój organizm może być osłabiony i łapać infekcje. Dobre witaminy na wzmocnienie organizmu to naturalnie dostarczane witaminy z dietą! Zobacz, jakie witaminy pomogą Ci wzmocnić odporność i gdzie ich szukać. Pamiętaj też, że przedawkowanie witamin może być także niebezpieczne dla Twojego zdrowia.

Co wpływa na Twoją odporność?

Za Twoją odporność odpowiada układ immunologiczny. Jest to układ narządów wewnętrznych, w których powstają i dojrzewają komórki układu odpornościowego. Człowiek rodzi się z odpornością wrodzoną, czasem nazywaną również nieswoistą. W trakcie życia nabywasz dodatkowo odporność swoistą, która tworzona jest przez kontakt z rożnymi czynnikami chorobotwórczymi. Dodatkowo, odporność możesz nabyć przez szczepienia.

Duży wpływ na stan Twojej odporności ma oczywiście styl życia, jaki prowadzisz. Dlatego odpowiednio zbilansowana dieta, jak i aktywność fizyczna, sen i odpoczynek mają realny wpływ na Twoje samopoczucie.

zdrowe owoce i warzywa na odporność

Witaminy na wzmocnienie organizmu

Witaminy to składniki niezbędne do odpowiedniego funkcjonowania Twojego organizmu. W zdecydowanej większości muszą być dostarczane z zewnątrz, bo ludzkie ciało ich nie wytwarza. Działanie witamin wpływa na ogólną wydolność Twojego organizmu i Twoje zdrowie. Warto pamiętać, że zdecydowanie najlepiej przyswajasz witaminy i minerały w postaci naturalnej, spożywanej w diecie.

witaminy w postaci suplementów diety

Niedobór, ale też nadmiar witamin może być dla Ciebie groźny. Najważniejsza jest równowaga. Niedobór witamin nazywany jest hipowitaminozą lub awitaminozą (duży niedobór), a nadmiar hiperwitaminozą. Witaminy można podzielić na rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie. Ogólnie rzecz biorąc witaminy, które rozpuszczają się w tłuszczach (A, D, E i K) mają zdolność gromadzenia się w tkankach organizmu, w przeciwieństwie do tych rozpuszczalnych w wodzie.

Jakie witaminy na wzmocnienie organizmu?

Bardzo ważnym źródłem witamin i minerałów w codziennej diecie są owoce i warzywa. Witaminy w nich zawarte występują w naturalnej formie i dobrze się przyswajają. Do dobrego funkcjonowania układu odpornościowego potrzebne jest dostarczanie wielu składników, w tym optymalnej ilości witaminy C i ß-karotenu (prowitamina A). Warto, więc zadbać o dietę bogatą w składniki pełne tych witamin. Do warzyw i owoców stanowiących szczególnie dobre źródło witaminy C zalicza się m.in.: brukselkę, chrzan, jarmuż, paprykę czerwoną i zieloną, natkę pietruszki, szpinak, kalafiora i kalarepę i porzeczki czarne, truskawki, poziomki, kiwi, cytrynę, grejpfrut i pomarańczę. Dobre dla Twojej odporności będą też warzywa cebulowe, takie jak: cebula, czosnek, por i szczypiorek. Zawierają one witaminy C, A, E, a także witaminy z grupy B, składniki mineralne: siarkę, selen, magnez i żelazo.

Kolejną istotną witaminą w regulacji działania Twojej odporności jest witamina D3. Wpływa ona na komórki układu immunologicznego i pomaga w produkcji białek bakteriobójczych. Jeśli chodzi o produkty, które pozwolą nam uzupełnić niedobory D3, należą do nich głownie tłuste ryby i tran.

Niestety, w sezonie jesienno-zimowym nie zawsze masz do dyspozycji tyle świeżych warzyw i owoców, które zapewniłyby Ci odpowiednie dostawy witamin i minerałów. Ale! Nie zapominaj o tak popularnych w Polsce kiszonkach. Kiszenie to naturalna metoda konserwowania żywności. W tym procesie wytwarzany zostaje kwas mlekowy, który bardzo dobrze wpływa na rozwój flory jelitowej i wspomaga odporność na chorobotwórcze drobnoustroje. Ponadto kiszonki są również bogate w witaminę C.

warzywa i owoce na wzmocnienie organizmu

Oprócz witamin w okresie wzmożonych infekcji warto pamiętać również o bogatych w składniki immunostymulujące surowcach, takich jak jeżówka, czosnek czy miód. Składniki jeżówki wspomagają produkcje białych krwinek, natomiast allicyna zawarta w czosnku będzie działać bakteriobójczo. Na odporność wspomagająco działają również preparaty z bzem czy chrzan.

Kiedy zachować ostrożność z witaminami?

Jeśli suplementujesz dodatkowo witaminy, warto zwrócić uwagę na witaminę A i C. Zbyt duże dawki witaminy C mogą wpływać na wytrącanie się kamieni w nerkach i prowadzić do problemów pokarmowych. Zalecana dawka witaminy C to 1g na dobę (1000mg) i w tej ilości może być stosowana przez dłuższy czas.

Nadmiar witaminy A może skutkować zatruciem, które objawia się bolami głowy, biegunka i pogorszeniem samopoczucia. Przede wszystkim zawsze przestrzegaj zalecanych dawek dobowych witamin. Ponadto, jeśli jesteś w ciąży, bądź jesteś w trakcie leczenia choroby nowotworowej, przed zastosowaniem witamin na własną rękę, zawsze skonsultuj się z lekarzem.



 

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek