Zapobieganie grypie. Co musisz wiedzieć na ten temat?

1. 9. 2022 · Ewelina Zygmunt · 5 minut czytania
  • wzmocnienie odporności

Grypa co roku dotyka milionów Polaków. Szczyt zachorowalności przypada na okres jesienno-zimowy. Wówczas rejestruje się od kilkuset do kilku milionów przypadków zachorowań. Niewłaściwie leczona choroba może stanowić źródło wielu niebezpiecznych powikłań. Najskuteczniejszym sposobem jej zwalczania jest profilaktyka. Co zrobić, żeby nie dać się grypie? Poznaj najlepsze metody!

Jak zapobiegać grypie?

Grypa to wirusowa choroba zakaźna. Wzmożoną zachorowalność obserwuje się sezonowo w okresie od późnej jesieni aż do wczesnej wiosny. Wirus najczęściej przenosi się drogą kropelkową w trakcie kontaktu z osobą zakażoną. Można zarazić się również poprzez dotykanie przedmiotów, których używała osoba chora. Przebieg choroby zależy od rodzaju patogenu, który ją spowodował. Grypa typu B i C jest stosunkowo łagodna u dorosłych. Dużo poważniejszą postać przybiera typ A. Chory zmaga się wówczas z wysoką gorączką, bólem oraz skrajnym wyczerpaniem.

Najlepszą, udowodnioną ochroną przeciw grypie jest szczepienie. Zmniejsza ono zachorowalność od 70 do nawet 90%. Dzięki szczepionce zapobiegamy nie tylko wystąpieniu choroby, ale także powikłaniom po grypie, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia – mowa tutaj o zapaleniu płuc, oskrzeli, zapaleniu ucha środkowego oraz zapaleniu mięśnia sercowego i osierdzia. W Polsce szczepionki przeciwko grypie dostępne są na receptę. Ich skład jest zgodny z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia i obejmuje 3 szczepy wirusa występujące w danym sezonie. 

Szczepienie zawsze poprzedzone jest kwalifikacją lekarską, podczas której specjalista wyklucza ewentualne przeciwwskazania. Najlepiej wykonać je przed sezonem epidemicznym. Procedurę należy powtarzać co roku, gdyż szczepy wirusa grypy nieustannie mutują. Warto wiedzieć, że szczepionka nie daje 100% gwarancji przed zachorowaniem. Lekarze zwracają jednak uwagę, że mimo to prawdopodobieństwo zachorowania na grypę po szczepieniu jest dużo mniejsze, a jeśli nawet do niego dojdzie, choroba przebiega o wiele łagodniej niż u osób niezaszczepionych. W grupie ryzyka są osoby starsze, dzieci, kobiety w ciąży oraz chorzy cierpiący na przewlekłe schorzenia serca i płuc. To właśnie oni w pierwszej kolejności powinny rozważyć szczepienie.

Jak zapobiegać grypie

Jak uchronić się przed grypą? Wypróbuj domowe sposoby

Wiele osób zastanawia się, jak nie zarazić się grypą, a jeżeli już dojdzie do zachorowania, jak szybko wyleczyć grypę? W okresie kiedy organizm jest szczególnie narażony na negatywne działanie wirusów grypy, możemy zabezpieczyć się przed zachorowaniem prostymi, domowymi metodami.

  • Dbaj o higienę. Kontakt za pomocą rąk jest główną przyczyną rozprzestrzeniania się choroby. Dlatego dokładnie myjmy ręce po skorzystaniu z toalety, powrocie do domu po pracy, zakupach czy spacerze. Połączmy to z dodatkową dezynfekcją środkami na bazie alkoholu.
  • Utrzymuj odpowiednią temperaturę ciała, ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu infekcjom. Warto ubierać się adekwatnie do warunków atmosferycznych – zarówno wychładzanie, jak przegrzewanie nie jest korzystne dla naszego organizmu.
  • Ruszaj się. Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie. Aktywność fizyczna pomaga rozładować stres i wpływa na lepsze dotlenienie komórek. Lekarze zalecają uprawianie ćwiczeń co najmniej 3 razy w tygodniu przez 30 minut. Wysiłek musi być dostosowany do kondycji i wieku. Wystarczą ulubione formy ruchu takie jak: spacery, pływanie, trening w wodzie, jogging, nordic walking itp.
  • Wietrz pomieszczenia. Istotną kwestią, która niestety bywa często bagatelizowana, jest wietrzenie pomieszczeń. Należy to robić regularnie, bez względu na pogodę. Ponadto zwracajmy uwagę, by podczas kaszlu i kichania zasłaniać usta i nos, szczególnie gdy przebywamy w dużych skupiskach. W związku z tym, że grypa przenosi się drogą kropelkową, unikamy tłumów. 
Jak uchronić się przed grypą
  • Dbaj o zbilansowaną dietę. Na zmniejszenie ryzyka zachorowania mają wpływ także kwestie związane ze stylem życia. Istotne jest prawidłowe odżywianie się, nie tylko w okresie wzmożonej zachorowalności, lecz na co dzień. Odpowiednia dieta dostarczy niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów, a dodatkowo nie obciążać organizmu. Warto postawić na owoce, warzywa, ryby, kiszonki i naturalne oleje. Ważne, by w naszym jadłospisie znalazły się produkty zawierające cynk, żelazo i miedź. Ograniczmy cukier, w zamian postawy na miody naturalne, unikajmy również niezdrowych tłuszczy i przetworzonej żywności.
  • Wesprzyj organizm suplementami. Prawidłowa odporność to klucz do zachowania zdrowia, dlatego pierwszym krokiem w profilaktyce grypy jest jej wzmocnienie. Integralną częścią wspomagającą układ odpornościowy są suplementy takie jak: witamina C oraz witamina D. Badania wykazały również, że probiotyki mogą chronić organizm przed infekcjami wirusowymi i zmniejszać ryzyko zachorowania. Pomagają utrzymywać równowagę mikroflory jelitowej, co poprawia nie tylko odporność, ale i zapewnia lepsze trawienie. Powszechnie spotyka się jew produktach spożywczych – jogurtach, kiszonej kapuście, kimchi. Można je również dostarczać organizmowi poprzez suplementy diety. Do takich środków należą: czosnek w tabletkach oraz acerola w proszku.
  • Postaw na długi, spokojny sen. Jeśli nie chcesz chorować, zadbaj o komfortowy, niezakłócony sen. Podczas snu odbywają się wszystkie procesy regeneracyjne w organizmie, a także odbudowa komórek odpornościowych. Przed pójściem spać wycisz się i wywietrz pomieszczenie.
  • Unikaj używek. Papierosy i alkohol nie są sprzymierzeńcami Twojej odporności. Używki osłabiają organizm i zwiększają podatność na zachorowanie, dlatego rozważ ograniczenie lub całkowitą rezygnację z tych substancji. 
Jak nie zarazić się grypą

Podsumowanie

Profilaktyka może mieć znaczący wpływ na ochronę przed zachorowaniem, nawet w czasie, gdy rozpocznie się epidemia. Nie lekceważ objawów grypy. Jeśli wystąpią symptomy takie jak gorączka, bóle głowy, bóle mięśniowo-stawowe, kaszel i ból gardła, pozostań w domu, chroń siebie i innych. W przypadku nasilenia się dolegliwości niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem.

 Źródła:
  1. https://www.nfz-lodz.pl/dlapacjentow/aktualnosci/4414-grypa-jak-jej-zapobiec [dostęp 18.08.2022].
  2. Nowicka-Żuchowska A., Żuchowski A., Leczenie przeziębienia i grypy u dzieci, Lek w Polsce, 11/2019.
  3. Szczeklik A., Gajewski P., Interna Szczeklika, Medycyna Praktyczna, 2018.

Więcej artykułów na ten temat

  • Przeziębienie u seniora – przyczyny, objawy, leczenie

    Przeziębienie u seniora – przyczyny, objawy, leczenie

    · 6 minut czytania
    • wzmocnienie odporności
    • porady dla seniora
    Objawy przeziębienia u seniora, w przeciwieństwie do osób młodszych mogą być dużo łagodniejsze. Pomimo tego, ze względu na ryzyko rozwoju powikłań, nie powinniśmy ich bagatelizować.
  • Witaminy na jesień – co warto suplementować?

    Witaminy na jesień – co warto suplementować?

    · 6 minut czytania
    • wzmocnienie odporności
    • profilaktyka
    Jakie witaminy na jesień warto uwzględnić, komponując jadłospis? Które związki są kluczowe w utrzymaniu odporności? Dowiedz się z naszego artykułu!
  • Jak wzmocnić odporność organizmu? 9 zdrowych nawyków!

    Jak wzmocnić odporność organizmu? 9 zdrowych nawyków!

    · 11 minut czytania
    • wzmocnienie odporności
    • profilaktyka
    Boisz się spadku odporności na jesień? Wystarczy, że zastosujesz się do naszych 9 dobrych nawyków, a zwiększysz swoje szanse na uniknięcie infekcji!