Minerały (390)

Minerały są pierwiastkami chemicznymi, które biorą udział w wielu procesach metabolicznych. Ludzki organizm ich nie wytwarza, więc musimy je dostarczać z pożywieniem lub preparatami takimi jak minerały w tabletkach. Prawidłowe stężenie tych składników nierzadko pomagają utrzymać właśnie minerały z apteki.

Sortuj według
Minerały

Minerały

Minerały (Makro i mikroelementy) — rodzaje

Minerały dzielimy na makro- i mikroelementy ze względu na ich zawartość w organizmie. 

 

Makroelementy — stężenie powyżej 0,01%

Mikroelementy — stężenie poniżej 0,01%

Wapń, fosfor, magnez, potas, sód, chlor, siarka, azot, wodór, tlen węgiel

Żelazo, cynk, miedź, mangan, fluor, jod, selen, chrom

 

Wszystkie minerały przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania człowieka, jednak najważniejsze z nich to wapń, magnez, potas i fosfor. Gwałtowny spadek lub wzrost ich poziomu prowadzi do poważnych chorób. Warto dbać o dietę i suplementację, w razie potrzeby sięgając po minerały w tabletkach.

Kto powinien suplementować minerały?

Minerały powinien suplementować każdy, u kogo stwierdzono niedobór jakiegoś składnika, np. po rutynowych badaniach. Aby dobrać właściwe minerały z apteki, musisz znać stan swojego zdrowia. Lekarz z pewnością zleci konkretne badania oraz dobierze dawki i preparaty odpowiednie dla Ciebie.

Kiedy suplementacja minerałów jest konieczna?

Suplementacja jest konieczna, gdy chorujesz. Wtedy często zdarzają się braki minerałów. Przyjmując minerały w tabletkach, pomagasz sobie w walce z infekcją. Poza tym suplementację powinny rozważyć osoby z tzw. grup ryzyka, np.:

  • kobiety w ciąży i karmiące piersią,
  • stosujące niektóre diety (wegańską, wegetariańską, bezglutenową),
  • seniorzy,
  • z osteoporozą i schorzeniami reumatycznymi.

Naturalne źródła minerałów

Minerały z apteki to tylko jedno ze źródeł mikro- i makroelementów. Do składników mineralnych zalicza się aż 60 pierwiastków, więc nie da się w tutaj wymienić, gdzie występuje każdy z nich. W tabeli znajdziesz kilka przykładów.

Minerał

Źródło

Wapń

Mleko, łosoś, sery, szpinak, migdały

Chrom

Wieprzowina, brokuły, ziemniaki, pomidory

Miedź

Awokado, jarmuż, ciecierzyca, migdały, orzechy nerkowca

Żelazo

Wątróbka, kurczak, soja, żółtko jaja

Magnez 

Soja, nasiona dyni i słonecznika, produkty pełnoziarniste

Fosfor

Drób, sery, orzechy, zielone warzywa

Cynk

Wątróbka, jaja, sezam

Minerały w tabletkach — o jakich porach najlepiej suplementować?

Informacje na temat właściwej pory i sposobu suplementacji danego minerału znajdziesz w ulotce dołączonej do opakowania. Poradą chętnie też służą lekarze i farmaceuci.