Bezglutenowy obiad: makaron z soczewicy z pistacjowym pesto

29. 8. 2018 · Monika Kaczorek · 4 minuty czytania
  • zdrowe przepisy
Bezglutenowy obiad: makaron z soczewicy z pistacjowym pesto

Czy pistacje kojarzą Ci się tylko ze słoną przekąską? A co jeżeli powiem Ci, że pistacje mogą być składnikiem przepysznego i zdrowego pesto? Ten przepis na makaron z soczewicy z pesto pistacjowym i warzywami jest nie tylko zdrowy, ale i bezglutenowy. Takie danie mogą więc przygotować osoby cierpiące na celiakie lub nietolerancję na gluten. Zobacz, mój przepis!

Pomysł na makaron z pesto pistacjowym

Lubisz pistacje? Pewnie znasz je w tradycyjnej formie − jako słoną przekąskę, którą możesz kupić w każdym supermarkecie. Ja proponuję spróbować czegoś innego! Pysznego i bardzo zdrowego − pesto z pistacji.

Danie, które przygotowałam jest bezglutenowe. Moje pesto pistacjowe ma w swoim składzie tylko pistacje, oliwę z oliwek, olej słonecznikowy i sól. Oprócz do przygotowania dania będziesz potrzebować jeszcze makaronu z soczewicy i cukinii, na którą jest teraz sezon. Oto mój pomysł na bezglutenowy obiad!

Przepis na makaron z soczewicy z pesto pistacjowym

Składniki 2 − 3 osoby:

  • Makaron z soczewicy (pół opakowania)
  • 1 cukinia
  • 2 pomidory
  • 6 suszonych pomidorów
  • 1 słoik pesto z pistacji
  • 3 ząbki czosnku
  • Sól, pieprz, zioła prowansalskie do smaku
  • Oliwa lub olej do smażenia
  • Natka pietruszki do dekoracji

Bezglutenowy obiad - składniki

Wykonanie:

1. Na dużej patelni rozgrzej łyżkę oleju lub oliwy z drugiego tłoczenia i podsmaż rozgniecione ząbki czosnku.

2. W oddzielnym garnku zagotuj wodę i wrzucić makaron. Gotuj według instrukcji na opakowaniu.

3.W międzyczasie, poszatkuj cukinię i wrzuć ją na patelnię. Duś aż zmięknie.

4.Kiedy cukinia będzie gotowa, dodaj pokrojone w kostkę pomidory: świeże i suszone. Wszystko smaż na większym ogniu dokładnie mieszając.

Bezglutenowy obiad - jak zrobić

5. Do warzyw dodaj ugotowany makaron i pesto. Smaż jeszcze przez kilka minut, żeby wszystkie składniki dokładnie się połączyły. Dopraw do smaku solą, pieprzem i ziołami.

6. Podawaj z natką pietruszki.

Smacznego! 

makaron z soczewicy z pistacjowym pesto

Zdrowe danie bezglutenowe

Jeżeli cierpisz na celiakię lub masz nietolerancję glutenu, pewnie lekarz zalecił Ci wykluczenie z diety glutenu. Więcej o tych chorobach możesz przeczytać w artykułach: Alergia na gluten a alergia na pszenicę – lekarz tłumaczy różnicę! i Co to jest celiakia? Poznaj chorobę 1% populacji!

Gluten to nic innego jak mieszanina białek roślinnych, które występują w pszenicy, życie, jęczmieniu czy owsie. Dla osób, które nie mogą jeść glutenu, dobrą alternatywą są makarony z roślin strączkowych. Są bardzo smaczne i pożywne, dlatego warto je włączyć do swojej diety. Makarony roślinne oprócz tego, że są bezglutenowe, zawierają więcej białka roślinnego. Szczególnie więc polecane są również dla wegan i wegetarian do uzupełniania swojej diety w białko.

Weź też pod uwagę, że rośliny strączkowe zawierają witaminy z grupy B, żelazo, potas, magnez, wapń i cynk. Dlatego danie z makaronem z roślin strączkowych jest polecane jest również osobom z cukrzycą − ze względu na niski indeks glikemiczny makaronów z roślin strączkowych.

Pesto z pistacji z kolei to pyszny sposób na włączenie orzechów do diety. Takie pesto możesz przygotować samodzielnie w domu, albo kupić je w większych supermarketach czy w sklepach ze zdrową żywnością. Pistacje to doskonałe źródło błonnika pokarmowego i luteiny. Luteina należy do grupy karotenoidów, które mają działanie prozdrowotne dla Twojego organizmu. Jest szczególnie istotna wzroku. Oprócz tego pistacje zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych.

pistacje

Zdrowa dieta nie musi być nudna − warto ją urozmaicać i wprowadzać nieznane wcześniej produkty. Od czasu do czasu warto więc zamienić zwykłe pesto z bazylii na pistacjowe i makaron pszenny na makaron z soczewicy! Urozmaicanie diety to jedna z głównych zasad zdrowego odżywiania.

Wartość odżywcza 1 porcji makaronu z pesto pistacjowym

 Ilość na porcjęIlość miara domowaEnergia (Kcal)Białko (g)Tłuszcz (g)Węglowodany (g)Błonnik (g)WW
Makaron z pestoOk. 300g 470kcal21,41g20,31g48,98g7,45g4,28WW
Pesto40g1 porcja192kcal2,3g19g1,4g0,41g0,098
Cukinia100g1/2 sztuki16kcal1,21g0,18g3,35g1,1g0,225
Czosnek3g1 ząbek4kcal0,19g0,02g0,99g0,1g0,089
Makaron z soczewicy70g1 szklanka239kcal16,8g0,91g39,2g3,4g3,58
Pomidor100g1 sztuka19kcal0,91g0,2g4,04g1,2g0,284

Więcej artykułów na ten temat

Monika Kaczorek