Suplementy na redukcję − kiedy będą skuteczne?

30. 7. 2020 · Izabela Daniel · 4 minuty czytania
Suplementy na redukcję − kiedy będą skuteczne?

Suplementy diety na redukcję zalewają rynek. Ale czy aby na pewno są one dobrym rozwiązaniem? To zależy. Kilka z nich można polecić, a kilka całkowicie odradzić. Jakie suplementy na redukcję można wybrać i co zrobić, żeby były skuteczne? odpowiadam na najczęściej zadawane pytania, które dotyczą suplementacji podczas odchudzania.

Redukcja tkanki tłuszczowej − suplementy: termogeniki

Suplementy na redukcję tkanki tłuszczowej zyskują dość sporą popularność. Nic w tym dziwnego, wiele osób, które chce zrzucić kilka kilogramów z wielką chęcią przyśpieszy ten proces za pomocą suplementacji.

Zazwyczaj sięgają oni po tzw. termogeniki, czyli substancje, które można spotkać również pod nazwą „spalacze tłuszczu”. Spalacze tłuszczu zostały opisane bardziej szczegółowo w artykule: Spalacze tłuszczu: czy zielona herbata pomoże w odchudzaniu? Termogeniki oparte są w głównej mierze na roślinnych ekstraktach, które mają zwiększyć termogenezę ciała, pobudzić, dodać energii i wpłynąć hamująco na apetyt. Do tej grupy zaliczane są takie składniki jak: ekstrakt z zielonej herbaty (EGCG), kofeina, ekstrakt z gorzkiej pomarańczy, L-karnityna, pieprz kajeński lub ekstrakt z pieprzu kajeńskiego i wiele innych substancji. Każdy z tych składników działa na podobnych, ale trochę innych mechanizmach wspomagania spalania tkanki tłuszczowej.

suplementy diety w tabletkach

Odżywki na redukcję i rzeźbę − kreatyna

Poza spalaczami tłuszczu znajdują się również inne odżywki na redukcję i rzeźbę ciała. Jednym z nich będzie kreatyna, która na pierwszy rzut oka nie jest przeznaczona tylko dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy.

Kreatyna ma za zadanie wspomóc organizm, np. osłabiony odchudzaniem, intensywnymi treningami itp. Dzięki niej będzie można z większą siłą i energią wykonywać ćwiczenia na treningu, mimo osłabiającego organizm ujemnego bilansu kalorycznego.

uzupełnianie płynów po wysiłku fizycznym

Przy okazji kreatyna może przyczynić się do poprawy wspomnianej „rzeźby”. Suplementy przy redukcji są tylko dodatkiem, nie zrobią za Ciebie z pewnością całej roboty. Nie przyczynią się do nagłego spadku masy ciała, a mogą jedynie ułatwić utrzymanie ujemnego bilansu kalorycznego, który niezbędny jest do spadku wagi. Takie suplementy będą wpływały np. na zwiększenie termogenezy ciała, tak jak już wspomniane termogeniki, albo wpłyną na apetyt, utrudnią wchłanianie tłuszczu lub dodadzą energii i siły, której może brakować w trakcie odchudzania.

Suplementacja przy redukcji − adaptogeny

Inną grupą suplementów, które świetnie wspomogą proces odchudzania będą adaptogeny. Więcej na ten temat przeczytasz w moim artykule: Adaptogeny w sporcie: turbodoładowanie bez dopingu?

Adaptogeny to substancje, które mają za zadanie wspomagać układ nerwowy, który również w procesie dłuższej redukcji masy ciała może być osłabiony. Redukcja polega na utrzymaniu ujemnego bilansu kalorycznego − musisz spożywać mniej kilokalorii niż potrzebuje Twój organizm. Można to uzyskać na kilka sposobów: jedząc mniej, zwiększając aktywność fizyczną lub robić i jedno i drugie. Zarówno dieta, jak i ćwiczenia powodują nadwyrężenie układu nerwowego, który warto wzmocnić właśnie suplementami adaptogenami.

Adaptogeny zmniejszają stres, regulują sen i wspomagają ogólnie organizm w treningu. Dlaczego jest to takie ważne? „Zmęczony” układ nerwowy powoduje pogorszenie się funkcji motorycznych i umysłowych, przez co z większym trudem będziesz wykonywać ćwiczenia, spowolnią się ruchy mimowolne, a Ty myśląc, że wciąż jesteś na ujemnym bilansie kalorycznym będziesz tak naprawdę na zerowym.

trening siłowy kobiet

Suplementy hamujące apetyt

Suplementy na redukcję to także środki hamujące apetyt. Mogą one także wspomóc organizm w walce z nadmiernymi kilogramami. Suplementy, które mają za zadanie zmniejszyć apetyt, mogą to zrobić przez pęcznienie w żołądku i zwiększenie uczucia sytości, takim suplementem jest np. błonnik pokarmowy. Nie jest to grupa produktów, którą polecam przy redukcji w pierwszej kolejności. Jednak w ostateczności można je wprowadzić do diety.

Suplementy hamujące apetyt

Suplementy na redukcję − kiedy będą bezpieczne?

Przegląd kilku najbardziej popularnych, pomocnych suplementów można wypisać je jak poniżej (kolejność jest przypadkowa).

Redukcja tkanki tłuszczowej – suplementy:

  • Kreatyna
  • Spalacze tłuszczu, ekstrakt z zielonej herbaty, ekstrakt z gorzkiej pomarańczy, ekstrakt z pieprzu kajeńskiego, kofeina
  • Adaptogeny
  • Odżywka białkowa
  • Suplementy hamujące apetyt
  • Suplementy utrudniające wchłanianie tłuszczów

Warto pamiętać, że mimo wszystko suplementy nie zastąpią całkowicie zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania. Mogą być dodatkiem, który w większym lub mniejszym stopniu spowoduje ułatwienie redukcji tkanki tłuszczowej. Po suplementy na redukcję sięgaj w ostateczności i po obszernym, dokładnym researchu i konsultacji z dietetykiem lub lekarzem czy farmaceutą.

 

Źródła:

  1. A. Bean, Dietetyka sportowa, żywienie w sporcie
  2. B. Frączek, H. Krysztofiak, J. Krzywański, Dietetyka sportowa
  3. K. Mizera, J. Mizera, Dietetyka sportowa, co jeść by trenować efektywnie
Izabela Daniel