Spirulina (29)

Spirulina to naturalny suplement diety ceniony przez sportowców, dietetyków oraz osoby dbające o zdrowie. Posiada  właściwości lecznicze, uzupełnia niedobory i ma wysoką wartość odżywczą. Jak powinna być suplementowana spirulina? Tabletki czy proszek lepiej wybrać? 

Sortuj według
Spirulina

Spirulina

Spirulina – co to jest?

Spirulina to produkt pochodzenia roślinnego pozyskiwany z zielono-niebieskich alg występujących w tropikalnych wodach Afryki, Ameryki Środkowej oraz Ameryki Południowej. Algi mają niewielkie rozmiary (ok. 500 mikrometrów) i spiralny kształt, stąd wzięła się ich nazwa. Należą do plechowców, odżywiają się przez fotosyntezę, gromadząc ogromne ilości chlorofilu. Człowiek korzysta z ich zalet od wieków. Były spożywane m.in. przez Azteków. 

Obecnie spirulina to jeden z najpopularniejszych na świecie suplementów diety. Największymi producentami są USA, Tajlandia, Chiny, Indie oraz Tajwan. Dzięki swojej popularności staje się powszechnie dostępna spirulina. Cena za produkt nie jest wygórowana.

Spirulina – w różnej formie

Spirulina jest dostępna w różnej formie zarówno jako zdrowa żywność, jak i suplementy diety. Najczęstsze postaci, które można nabyć, to spirulina w proszku, spirulina w tabletkach, wyciągi i suszone algi. Niezależnie od wybranej formy  spirulina ma podobny, niezwykle wartościowy skład. Co dokładnie zawiera?

  • Wszystkie aminokwasy, z czego osiem nie jest produkowanych przez organizm człowieka.
  • Białko, które stanowi 60-70% zawartości alg.  Pod tym względem zawartość tej substancji odżywczej jest średnio czterokrotnie razy wyższa w porównaniu z jej zawartością w mięsie.
  • witaminy B (zwłaszcza B1, B2 i B12),  A, D, E i K.
  • Kwas gamma-linolenowy GLA i kwas linolowy.
  • Bioflawonoidy.
  • Fikocyjaninę.
  • Kwas foliowy.
  • Sole mineralne (cynk, jod, mangan, miedź, potas, selen, żelazo).

 Spirulina w proszku

Spirulina w proszku jest o tyle cenna, że posiada nie tylko lecznicze zastosowanie, ale można z niej korzystać również w kuchni. Ma specyficzny ostry smak, dlatego stanowi dodatek do potraw oraz napojów. Poprawia ich wyrazistość i głębię smaku. Popularność zdobyła szczególnie w kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. Najczęściej przyprawia się nią koktajle, smoothie, jogurty naturalne oraz płatki. Najczęstsza zalecana dawka to 1 łyżeczka spiruliny w proszku dziennie

Spirulina w tabletkach

Spirulina w tabletkach, pastylkach czy kapsułkach jest wygodna w aplikacji. Wystarczy zaopatrzyć się w duże opakowanie i codziennie spożywać 1-2 tabletki, popijając szklanką wody. Oczywiście dokładna dawka zależy od producenta i wieku osoby przyjmującej suplement. Trzeba kierować się wytycznymi zawartymi na opakowaniu produktu. Dodatkową zaletę spiruliny w tabletkach stanowi jej skondensowana forma i łatwość przechowywania.

Spirulina – właściwości, działanie

Spirulina w tabletkach, proszku czy w postaci suszonych alg wykazuje szereg dobroczynnych właściwości dla organizmu. Działa profilaktycznie i doraźnie. Pomaga na wiele schorzeń, wzmacnia organizm i ogranicza ryzyko wystąpienia groźnych chorób. Główne właściwości i spektrum działania spiruliny przedstawiono poniżej.

  • Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej – takie działanie jest m.in. związane z zawartością fenyloalaniny powodującej obniżenie apetytu, a także błonnika, który gromadzi się w jelitach, ograniczając wchłanianie tłuszczów i cukrów. Z tego względu osoby na diecie odchudzającej często interesuje spirulina. Tabletki nie powinny być jednak traktowane jako substytut zrównoważonej diety.
  • Wspomaga metabolizm i pomaga usunąć toksyczne związki – spirulina dba o nas, regulując metabolizm i odtruwając organizm. Jej dobroczynne działanie to m.in. przyspieszenie wydalania metali ciężkich.
  • Obniża ciśnienie krwi, zmniejsza poziom cukru i cholesterolu we krwi – te właściwości bezpośrednio wpływają na samopoczucie, a co więcej - ograniczają ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób (m.in. miażdżycy i cukrzycy).
  • Ograniczenie występowania chorób nowotworowych – związki zawarte w spirulinie powodują wzmożoną produkcję przeciwciał, co obniża ryzyko infekcji, ale także wystąpienia raka. Ponadto w skład spiruliny wchodzą przeciwutleniacze, które opóźniają procesy starzenia i zwalczają wolne rodniki.
  • Poprawia funkcjonowanie organizmu i wspomaga układ immunologiczny – dzięki bogactwu związków aktywnie czynnych, w tym witamin, bioflawonoidów i soli mineralnych, spirulina w proszku czy w innej formie odżywia, zapobiega niedoborom i zwiększa odporność. Ponadto zwalcza drobnoustroje i ma właściwości przeciwzapalne.

Spirulina - suplementy diety i superfood

Spirulina to jeden z najbardziej wartościowych produktów naturalnych. Zalicza się do grupy superfood. Dodaje się ją do różnorodnych potraw, np. koktajli i smoothie. Natomiast spirulina tabletki, proszek czy suszone algi to sprawdzone suplementy diety. Każda z form jest przystępna i łatwo przyswajalna. Spirulinę warto stosować dla odżywienia organizmu. Pomaga przy wielu dolegliwościach. Regularne spożywanie zapobiega występowaniu wielu groźnych chorób – od miażdżycy po cukrzycę.