Spirulina - w proszku i tabletkach (32)

Spirulina to naturalny suplement diety ceniony przez sportowców, dietetyków oraz osoby dbające o zdrowie. Posiada  właściwości lecznicze, uzupełnia niedobory i ma wysoką wartość odżywczą. Jak powinna być suplementowana spirulina? Tabletki czy proszek lepiej wybrać? 

Sortuj według
Spirulina

Spirulina

Spirulina to produkt pochodzenia roślinnego pozyskiwany z zielono-niebieskich alg występujących w tropikalnych wodach Afryki, Ameryki Środkowej oraz Ameryki Południowej. Algi mają niewielkie rozmiary (ok. 500 mikrometrów) i spiralny kształt, stąd wzięła się ich nazwa. Należą do plechowców, odżywiają się przez fotosyntezę, gromadząc ogromne ilości chlorofilu. Człowiek korzysta z ich zalet od wieków. Były spożywane m.in. przez Azteków. 

Obecnie spirulina to jeden z najpopularniejszych na świecie suplementów diety. Największymi producentami są USA, Tajlandia, Chiny, Indie oraz Tajwan. Dzięki swojej popularności staje się powszechnie dostępna spirulina. Cena za produkt nie jest wygórowana.

Spirulina jest dostępna w różnej formie zarówno jako zdrowa żywność, jak i suplementy diety. Najczęstsze postaci, które można nabyć, to spirulina w proszku, spirulina w tabletkach, wyciągi i suszone algi. Niezależnie od wybranej formy  spirulina ma podobny, niezwykle wartościowy skład. Co dokładnie zawiera?

  • Wszystkie aminokwasy, z czego osiem nie jest produkowanych przez organizm człowieka.
  • Białko, które stanowi 60-70% zawartości alg.  Pod tym względem zawartość tej substancji odżywczej jest średnio czterokrotnie razy wyższa w porównaniu z jej zawartością w mięsie.
  • witaminy B (zwłaszcza B1, B2 i B12),  A, D, E i K.
  • Kwas gamma-linolenowy GLA i kwas linolowy.
  • Bioflawonoidy.
  • Fikocyjaninę.
  • Kwas foliowy.
  • Sole mineralne (cynk, jod, mangan, miedź, potas, selen, żelazo).

Spirulina w proszku jest o tyle cenna, że posiada nie tylko lecznicze zastosowanie, ale można z niej korzystać również w kuchni. Ma specyficzny ostry smak, dlatego stanowi dodatek do potraw oraz napojów. Poprawia ich wyrazistość i głębię smaku. Popularność zdobyła szczególnie w kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. Najczęściej przyprawia się nią koktajle, smoothie, jogurty naturalne oraz płatki. Najczęstsza zalecana dawka to 1 łyżeczka spiruliny w proszku dziennie

Spirulina w tabletkach, pastylkach czy kapsułkach jest wygodna w aplikacji. Wystarczy zaopatrzyć się w duże opakowanie i codziennie spożywać 1-2 tabletki, popijając szklanką wody. Oczywiście dokładna dawka zależy od producenta i wieku osoby przyjmującej suplement. Trzeba kierować się wytycznymi zawartymi na opakowaniu produktu. Dodatkową zaletę spiruliny w tabletkach stanowi jej skondensowana forma i łatwość przechowywania.

Spirulina w tabletkach, proszku czy w postaci suszonych alg wykazuje szereg dobroczynnych właściwości dla organizmu. Działa profilaktycznie i doraźnie. Pomaga na wiele schorzeń, wzmacnia organizm i ogranicza ryzyko wystąpienia groźnych chorób. Główne właściwości i spektrum działania spiruliny przedstawiono poniżej.

  • Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej – takie działanie jest m.in. związane z zawartością fenyloalaniny powodującej obniżenie apetytu, a także błonnika, który gromadzi się w jelitach, ograniczając wchłanianie tłuszczów i cukrów. Z tego względu osoby na diecie odchudzającej często interesuje spirulina. Tabletki nie powinny być jednak traktowane jako substytut zrównoważonej diety.
  • Wspomaga metabolizm i pomaga usunąć toksyczne związki – spirulina dba o nas, regulując metabolizm i odtruwając organizm. Jej dobroczynne działanie to m.in. przyspieszenie wydalania metali ciężkich.
  • Obniża ciśnienie krwi, zmniejsza poziom cukru i cholesterolu we krwi – te właściwości bezpośrednio wpływają na samopoczucie, a co więcej - ograniczają ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób (m.in. miażdżycy i cukrzycy).
  • Ograniczenie występowania chorób nowotworowych – związki zawarte w spirulinie powodują wzmożoną produkcję przeciwciał, co obniża ryzyko infekcji, ale także wystąpienia raka. Ponadto w skład spiruliny wchodzą przeciwutleniacze, które opóźniają procesy starzenia i zwalczają wolne rodniki.
  • Poprawia funkcjonowanie organizmu i wspomaga układ immunologiczny – dzięki bogactwu związków aktywnie czynnych, w tym witamin, bioflawonoidów i soli mineralnych, spirulina w proszku czy w innej formie odżywia, zapobiega niedoborom i zwiększa odporność. Ponadto zwalcza drobnoustroje i ma właściwości przeciwzapalne.

Spirulina - suplementy diety i superfood

Spirulina to jeden z najbardziej wartościowych produktów naturalnych. Zalicza się do grupy superfood. Dodaje się ją do różnorodnych potraw, np. koktajli i smoothie. Natomiast spirulina tabletki, proszek czy suszone algi to sprawdzone suplementy diety. Każda z form jest przystępna i łatwo przyswajalna. Spirulinę warto stosować dla odżywienia organizmu. Pomaga przy wielu dolegliwościach. Regularne spożywanie zapobiega występowaniu wielu groźnych chorób – od miażdżycy po cukrzycę.