Cynk (46)

Cynk to jeden z ważniejszych mikroelementów dla naszego organizmu. Wspomaga prawidłową pracę układu odpornościowego i rozrodczego. Niedobór tego pierwiastka może powodować stany zapalne skóry i spadek odporności. Jeśli je zauważysz, sięgnij po cynk w tabletkach.

Sortuj według
Cynk

Cynk

Rola cynku w organizmie

Cynk organiczny jest obecny w strukturze ponad 200 enzymów, w związku z tym pełni w organizmie wiele ważnych funkcji: 

  • Bierze udział w procesie podziale komórek,
  • Wspomaga przyswajanie witaminy A,
  • Wpływa na strukturę części białek,
  • Poprawia kondycję skóry,
  • Wzmacnia włosy i paznokcie,
  • Chroni przed negatywnym działaniem wolnych rodników,
  • Pozytywnie wpływa na pamięć i koncentrację,
  • Usprawnia działanie układu immunologicznego,
  • Wspiera pracę układu rozrodczego: u mężczyzn reguluje poziom testosteronu, u kobiet wspomaga narządy rozrodcze i cykl menstruacyjny. 

Cynk lek w postaci maści doskonale sprawdza się w przypadku trądziku, oparzeń czy łuszczycy.

Objawy i skutki niedoboru cynku organicznego

Cynk organicznyznajduje się w niewielkiej ilości w produktach spożywczych, dlatego dostarczenie go do organizmu w przypadku niedoborów może być kłopotliwe, Zwłaszcza że jego przyswajanie utrudnia nadmierne spożywanie cukru, alkoholu czy błonnika. W takich sytuacjach na ratunek przychodzi cynk suplement

O niedoborze tego pierwiastka może świadczyć m.in.:

  • Uczucie znużenia,
  • Kruchość włosów i paznokci,
  • Brak apetytu,
  • Pogorszenie pamięci,

Cynk w zbyt małej ilości w organizmie może skutkować:

  • Spadkiem odporności,
  • Kurzą ślepotą,
  • Pogorszeniem smaku i węchu,
  • Ciągłym uczuciem zmęczenia,
  • Zaburzeniem koncentracji.

Cynk - kiedy suplementować?

Przedawkowanie tego pierwiastka jest praktycznie niemożliwe, dlategocynk w tabletkachmoże przyjmować każdy z nas. W przypadkach skrajnego niedoboru skontaktuj się z lekarzem, który oceni, czy nie będzie konieczny cynk lek.

Najlepsze źródła cynku

Cynk organiczny z pożywienia wchłaniany jest tylko w 26-33%. W poniższej tabeli zestawiono przykładowe produkty, które zawierają cynk.

Produkt

Zawartość (mg/100g)

Produkt

Zawartość (mg/100g)

Ostrygi

148,7

Kasza gryczana

3,5

Wołowina

12,3

Żółtko

3,5

Pestki dyni

10,3

Pistacje

2,3

Orzechy nerkowca

5,6

Kurczak

2,0

Jagnięcina

5,3

Krewetki

1,5

Cynk w tabletkach - o czym należy pamiętać suplementując?

Stosując cynk suplement lub cynk lek, należy przestrzegać zalecanych dziennych dawek:

  • Niemowlęta - 3 mg,
  • Dzieci w wieku 2-9 lat - 5 mg,
  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią - 11-13 mg,
  • Kobiety i mężczyźni - 8-11 mg.

Niektóre pokarmy mogą wpływać na wchłanianie tego pierwiastka, dlatego cynk w tabletkach najlepiej suplementować godzinę przed posiłkiem lub dwie godziny po nim. Nie należy przyjmować go z nabiałem, roślinami strączkowymi, preparatami z żelazem czy produktami bogatymi w błonnik. Cynk zwiększa wydalanie niektórych mikroelementów (np. miedzi), dlatego warto stosować również inne minerały w tabletkach.

Pamiętaj, że cynk suplement zmniejsza wchłanianie niektórych leków, np. ibuprofenu, kortykosteroidów, tetracykliny, kwasu acetylosalicylowego, diuretyków.