Uzależnienie od mediów społecznościowych często wynika z potrzeby przynależności, uznania czy autoprezentacji. Facebook i Instagram zdominowały rynek portali społecznościowych do tego stopnia, że posiadanie konta w tych serwisach stało się prawie społeczną normą. Kiedy media społecznościowe to jeszcze zabawa i forma komunikacji z innymi ludźmi, a kiedy poważniejszy problem z pogranicza uzależnienia? Sprawdź!
Spis treści:
Nadużywanie portali społecznościowych
Każdy kto ma konto na Instagramie lub Facebooku wie, co oznacza „dać się wciągnąć” w otchłań mediów społecznościowych. Badania prowadzone w 25 krajach UE w ramach międzynarodowego projektu EU Kids Online pokazały, że u około 9% dzieci w Polsce pojawiają się niepokojące objawy uzależnienia od Internetu. Cześć badaczy zwraca uwagę na specyficzny podtyp uzależnienia od Internetu - uzależnienie od portali społecznościowych.
Sprawdź też, czym różni się nałóg od uzależnienia.
Uzależnienie od Facebooka czy też uzależnienie od Instagrama staje się groźne, gdy symptomy ewidentnie wskazują na uzależnienie behawioralne, m.in:
- brak apetytu, brak snu
- utrata kontroli nad czasem spędzanym w Internecie
- uczucie braku, niepokoju, rozdrażnienia i pustki, gdy korzystanie z Internetu staje się niemożliwe
- brak czasu dla rodziny i znajomych oraz zaniedbywanie obowiązków
- uczucie rozczarowania, gniewu, gdy publikowane treści nie zyskują popularności wśród znajomych/obserwatorów