Domowa granola dla wielbicieli słodkich śniadań

21. 9. 2017 · Monika Kaczorek · 4 minuty czytania
  • zdrowe przepisy

Dobre śniadanie to dobry początek dnia. Być może nie wiesz, jak proste jest przyrządzenie domowej granoli - idealnego zamiennika dla musli ze sklepowych półek, które jest pełne niepotrzebnych dodatków.

Kilka prostych składników i możesz zafundować sobie smaczne i pożywne śniadanie. Bazę  dla tej mieszanki stanowią płatki owsiane, a dodatki w postaci suszonych owoców lub ziaren, orzechów można swobodnie modyfikować. Ja wybrałam swoje ulubione połączenie masła orzechowego oraz kakao. Taką granolę z łatwością przygotujesz w domu.

Składniki:

  •     1 szklanka płatków owsianych górskich
  •     pół szklanki pestek słonecznika lub Twoich ulubionych nasion lub posiekanych orzechów
  •     1 łyżka suszonych jagód goji
  •     1 łyżka żurawiny suszonej
  •     1 łyżka rodzynek
  •     4-5 łyżek miodu
  •     1 czubata łyżka masła orzechowego
  •     1 czubata łyżka oleju kokosowego + 1-2 łyżki kakao

Składniki granola

Przygotowanie:

1) Umieść wszystkie składniki w misce i porządnie wymieszaj.

2) Rozpuść olej kokosowy i kakao, następnie dodaj do pozostałych składników.

3) Wyłóż masę na blachę

4)Piecz w temperaturze 150 stopni przez 15-20 minut, co jakiś czas mieszając.

Wykonanie granola -1

Wykonanie granola - 2

Domowe znaczy smacznie i zdrowo

Codziennie na sklepowych półkach możemy spotkać cały wachlarz firm oferujących "zdrowe" musli, jednak po przeczytaniu etykiet, żadne nie nadaje się, aby codziennie dodawać je do swojego jadłospisu.

Czy wiesz, że płatki fit wcale nie są takie fit (ze względu na kosmiczną zawartość cukru oraz soli), a musli ze składnikiem obniżającym cholesterol wcale tak nie działa? Aby nie dać złapać się w kolejną pułapkę, najlepiej przygotować samemu granolę w domu. Sprawdzi się, kiedy zwykłe płatki owsiane z mlekiem znudziły Ci się już na śniadanie, a masz szczególną ochotę na "coś słodkiego". Taką granolę możesz przechowywać w szczelnym słoiku lub pudełku i wykorzystywać z powodzeniem jako dodatek do jogurtu, owoców oraz musów owocowych.

Sprawdź też nasz przepis na smoothie bowl!

Nasiona i orzechy w diecie

Zbliża się okres zimowy, kiedy to niestety w sklepach brakuje świeżych warzyw i owoców. Doceń jednak, że cały rok dostępne są nasiona i orzechy. Podobnie jak świeże warzywa i owoce stanowią one prawdziwą skarbnicę składników odżywczych. Powinno się je spożywać codziennie w ilości przynajmniej 30g na dzień.

Pestki słonecznika zawierają sporą dawkę błonnika pokarmowego, który zapewnia uczucie sytości, jak również drogocennych składników - fitosteroli. Fitosterole to związki roślinopochodne, które naturalnie obniżają w organizmie poziom cholesterolu. Oprócz tego pestki słonecznika bogate są w naturalny przeciwutleniacz - witaminę E. Do granoli poleca się również dodawać orzechy. Cennym składnikiem będą orzechy włoskie, które zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, bardzo pożądane w każdej zdrowej diecie.

W pożywnym śniadaniu najważniejsze jest, aby zapewnić sobie uczucie sytości na dłużej. Przecież nie chcesz już w drodze do pracy czy na uczelnię poczuć głodu. "Niedbałe" śniadania przyczyniają się do pojadania w ciągu dnia, np. fast foodów z pobliskich budek z jedzeniem. Ze względu na wysoką zawartość błonnika pokarmowego w posiłku składającego się z przyrządzonej przeze mnie granoli możesz być spokojny, że nie dopadnie Cię wilczy głód przez dobre kilka godzin.

Zobacz też, jakie zioła zmniejszają apetyt!

Granola gotowe

Wartość odżywcza 1 porcji

Nazwa składnikaIlość (g/ml)Ilość  w porcji (miara opisowa)Energia (kcal)Białko (g)Tłuszcz (g)Węglowodany (g)Błonnik (g)WW
Wartość w jednej porcji69 g 303 kcal7g14 g35 g4 g3,5
Płatki owsiane górskie20 g0,2 szklanki75,62,381,440,81,381,26
Miód19,2 g0,8 łyżki62,20,0611,54
Nasiona słonecznika10 g1 łyżka56,12,444,381,20,60,18
Jagody goji1,6 g0,2 łyżki5,580,221,40,20,02
Olej kokosowy6 g0,4 łyżki53,525,941,6
Masło orzechowe4 g0,2 łyżki25,481,122,121,80,080,04
Kakao3 g0,2 łyżki9,30,70,3421,020,04
Żurawina2,4 g0,2 łyżki7,40,042,20,140,18
Rodzynki3 g0,2 łyżki5,580,220,20,1

Easy with food

Najnowsze artykuły

Przeczytaj też

  • Dieta trzustkowa – jakie są jej podstawowe zasady i jakie produkty warto jeść?

    Choroby trzustki mogą prowadzić do dolegliwości związanych z zaburzeniami trawienia. Co jeść, aby unikać tych objawów? Poznaj zasady diety na trzustkę!
    • dieta w chorobie
    Dieta trzustkowa – jakie są jej podstawowe zasady i jakie produkty warto jeść?
    • dieta w chorobie
  • Dieta na nadciśnienie – co można jeść, a czego unikać?

    Modyfikacje stylu życia są jedną z podstawowych metod profilaktyki i terapii chorób układu krążenia. Jaka dieta sprawdzi się najlepiej przy nadciśnieniu tętniczym?
    • dieta w chorobie
    • zaburzenia krążenia
    Dieta na nadciśnienie – co można jeść, a czego unikać?
    • dieta w chorobie
    • zaburzenia krążenia
  • Dieta przy kamicy nerkowej – co jeść a czego unikać?

    Co może jeść i pić, a czego w jadłospisie powinna unikać osoba z kamicą nerkową? Podpowiadamy, jak za pomocą diety zapobiegać powstawaniu złogów w układzie moczowym.
    • dieta w chorobie
    • nerki
    Dieta przy kamicy nerkowej – co jeść a czego unikać?
    • dieta w chorobie
    • nerki
  • Dieta w chorobach nerek – zalecenia i zasady żywienia

    Zaburzenia funkcji nerek mają różnorodne przyczyny oraz przebieg. Zasady żywienia pacjentów dostosowujemy do konkretnego schorzenia. Jaką dietę zaleca się chorym na niewydolność nerek?
    • nerki
    Dieta w chorobach nerek – zalecenia i zasady żywienia
    • nerki

Więcej artykułów na ten temat