Dlaczego zimą przybywa kilogramów? Dietetyk radzi, jak nie przytyć zimą

28. 11. 2017 · Monika Kaczorek · 5 minut czytania
  • porady żywieniowe

Pogoda za oknem nie rozpieszcza, a jedyne, na co masz wtedy ochotę, to zaszyć się pod kocem na kanapie z paczką ulubionych ciastek lub chipsów. Pokus dookoła nie brakuje, a kilogramy niestety przybywają. Jak temu zapobiec i czy to w ogóle możliwe? Oczywiście! Wystarczy tylko znaleźć trochę motywacji. Przeczytaj, co zrobić, by nie przytyć zimą.

Latem dużo łatwiej jest znaleźć w sklepie świeże warzywa i owoce. Wtedy są one często bez dodatków pestycydów (na przykład te od babci z działki czy z rynku od ekologicznych dostawców). Zimą również masz dostęp do tych produktów, jednak niektóre z nich różnią się na przykład smakiem od tych, jakie można było kupić latem.

 

Zimą najlepiej sięgać po produkty sezonowe oraz mrożonki.

 

Co jeść, żeby nie przytyć zimą? Mrożone warzywa i owoce są bardzo cenne w Twojej diecie! Wbrew pozorom zawierają wiele witamin i składników mineralnych.

Sprawdź witaminy i minerały w tabletkach.

Do świeżych warzyw i owoców sezonowych w okresie zimowym zalicza się m.in.:

  • brukselkę i kapustę
  • kalarepę
  • dynię
  • jarmuż
  • cykorię
  • ziemniaki
  • warzywa korzeniowe
  • jabłka i gruszki

Jeśli będziesz sięgać po produkty z powyższej listy, uzupełnisz swoją dietę w odpowiednią ilość witamin, składników mineralnych i bioaktywnych, które wzmocnią Twój organizm, oraz błonnik pokarmowy, który zapewni Ci uczucie sytości. Błonnik zapobiega nagłym napadom głodu i sięganiu po niezdrowe, szybkie przekąski.

Zimą obchodzisz święta Bożego Narodzenia oraz Sylwester, w czasie których trudno Ci odmówić sobie wielu smacznych dań oraz przekąsek. Nie ma potrzeby, by wtedy powstrzymywać się od próbowania tradycyjnych posiłków.

 

Zdrowy styl życia to nie tylko zdrowe ciało, ale także zdrowy umysł.

 

Podczas świąt najważniejsze jest, aby próbować wszystkiego z umiarem i spędzać przy tym miło czas z rodziną i przyjaciółmi.

Sprawdź miody oraz soki i syropy.

Objadanie się i przeciążenie układu pokarmowego bardzo negatywnie wpływa na Twoje samopoczucie. Apetyt na słodycze możesz zaspokoić za pomocą ich zdrowszych odpowiedników. W internecie znajdziesz wiele przepisów na potrawy, które smacznie i zdrowo je zastąpią. Ich smak i łatwość wykonania Cię zaskoczą, a przekąski urozmaicą Ci zimne wieczory przy herbacie.

 
 

 

Sięgaj po ciastka i batoniki na bazie orzechów czy masła orzechowego, ponieważ są źródłem błonnika pokarmowego, a jak wykazało wiele badań, również cennym pomocnikiem w redukcji oraz utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

masło orzechowe

Podejmowanie jakiejkolwiek aktywności fizycznej w ciągu dnia pomoże Ci w utrzymaniu smukłej sylwetki zimą.

Ile należy ćwiczyć? Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca:

  • minimum 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej przez 5 dni w tygodniu
  • lub 20 minut bardzo intensywnej aktywności fizycznej przez 3 dni w tygodniu

Może warto więc zamiast windy wybrać dziś schody, a po pracy wybrać się na siłownię? Spróbuj znaleźć swoją ulubioną aktywność fizyczną, która sprawi Ci przyjemność, przez co będzie Ci łatwiej wykonywać ją regularnie nawet podczas zimowych miesięcy. Ciągłe przeziębienia i choroby potrafią być szczególnie dokuczliwe zimą i zdecydowanie nie poleca się wtedy ćwiczyć.

Pamiętaj profilaktyce i o prawidłowej podaży witaminy D oraz C. W okresie od września do kwietnia istnieje ryzyko niedoboru witaminy D, ponieważ jest ona syntetyzowana przez skórę pod wpływem promieni słonecznych. Witamina D jest bardzo ważna dla Twojego organizmu, ponieważ m.in. bierze udział w mechanizmach odpornościowych. Po skonsultowaniu się z lekarzem i zbadaniu jej poziomu stężenia w organizmie rozpocznij suplementację.

Z kolei codzienne, profilaktyczne przyjmowanie witaminy C skraca okres przeziębienia, szczególnie u osób, które są aktywne fizycznie.

Zobacz preparaty na odporność.

Do naturalnych źródeł witaminy C zalicza się:

  • czarną porzeczkę
  • czerwoną paprykę
  • natkę pietruszki
  • warzywa z rodziny kapustnych, np. brukselkę

Pokarmy bogate w przeciwutleniacze, witaminę C i beta-karoten, takie jak owoce cytrusowe, kapusta, brokuły, dynia, słodkie ziemniaki i szpinak, mają moc zwiększania odporności. Aby zwalczyć infekcję, zwiększ spożycie cynku, który znajduje się w rybach, ostrygach, drobiu, jajach, mleku, nieprzetworzonych ziarnach i zbożach.

Sprawdź tabletki z witaminą Dtabletki z witaminą C

Objadanie się również nie sprzyja Twojej kondycji! Badania pokazują, że zarówno dieta uboga w energię, jak również ta wysokokaloryczna bardzo osłabiają Twój układ odpornościowy. Jak nie przytyć zimą? Najważniejszy jest umiar i spożywanie produktów zgodnie z zasadami zdrowego żywienia.

 
 

Najnowsze artykuły

  • Dieta w chorobach nerek – zalecenia i zasady żywienia

    Zaburzenia funkcji nerek mają różnorodne przyczyny oraz przebieg. Zasady żywienia pacjentów dostosowujemy do konkretnego schorzenia. Jaką dietę zaleca się chorym na niewydolność nerek?
    • nerki
    Dieta w chorobach nerek – zalecenia i zasady żywienia
    • nerki
  • Białko w diecie – co to jest i jaką pełni rolę?

    Odpowiednie spożycie białka jest jedną z podstaw zbilansowanej diety. Czy zrealizowanie zaleceń dotyczących ilości tego składnika często przysparza trudności?
    • składniki odżywcze
    Białko w diecie – co to jest i jaką pełni rolę?
    • składniki odżywcze
  • Jak obniżyć trójglicerydy?

    Wysokie trójglicerydy stanowią jedną ze składowych dyslipidemii aterogennej − stanu predysponującego do rozwoju miażdżycy. Izolowana hipertrójglicerydemia może być powodem ostrego zapalenia trzustki.
    • cholesterol
    Jak obniżyć trójglicerydy?
    • cholesterol
  • Odchudzanie dzieci – jak pomóc dziecku osiągnąć prawidłową masę ciała?

    Odchudzanie dzieci to proces, który wymaga zidentyfikowania najistotniejszych błędów żywieniowych i wprowadzenia trwałych zmian w ich jadłospisie. O czym należy przy tym pamiętać?
    • żywienie malucha
    Odchudzanie dzieci – jak pomóc dziecku osiągnąć prawidłową masę ciała?
    • żywienie malucha
  • Dieta ajurwedyjska – zasady żywienia dla doszy vata, pitta i kapha

    Dieta ajurwedyjska jest częścią systemu holistycznego podejścia do zdrowia, zapoczątkowanego w starożytnych Indiach. W artykule opisujemy zasady przyświecające tej filozofii żywienia.
    • porady żywieniowe
    Dieta ajurwedyjska – zasady żywienia dla doszy vata, pitta i kapha
    • porady żywieniowe
  • Dieta przy zapaleniu żołądka – co jeść i pić?

    Dieta przy zapaleniu żołądka pomoże zapobiec dolegliwościom związanym z chorobą. Sprawdź, co jeść, by przeciwdziałać objawom i jak z zalecanych produktów stworzyć dobrze zbilansowany jadłospis!
    • dieta w chorobie
    Dieta przy zapaleniu żołądka – co jeść i pić?
    • dieta w chorobie
  • Dieta na wypadanie włosów. Dietetyk radzi!

    Szukasz sposobów na wypadające włosy? Koniecznie przyjrzyj się swojej diecie. Sprawdź, o co uzupełnić jadłospis, gdy wypadają włosy.
    • porady żywieniowe
    Dieta na wypadanie włosów. Dietetyk radzi!
    • porady żywieniowe
  • Dieta o niskim indeksie glikemicznym – poznaj podstawowe zasady!

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym jest polecana cukrzykom i osobom zmagającym się z insulinoodpornością. Sprawdź, jej zalecenia! 
    • porady żywieniowe
    • dieta w chorobie
    Dieta o niskim indeksie glikemicznym – poznaj podstawowe zasady!
    • porady żywieniowe
    • dieta w chorobie

Przeczytaj też

  • Zdrowe słodycze po treningu – kulki mocy z kaszy jaglanej

    Jeśli szukasz sposobu na przygotowanie organizmu do wysiłku, sprawdź nasz przepis na kulki mocy. Dowiedz się, jak wykonać wysokoenergetyczne przekąski do spożywania przed treningiem!
    • przepisy dla sportowców
    Zdrowe słodycze po treningu – kulki mocy z kaszy jaglanej
    • przepisy dla sportowców
  • Ksylitol, stewia, syrop z agawy... Czym zastąpić cukier?

    Chcesz wyeliminować cukier ze swojej diety? Sprawdź, jakie zamienniki zastosować! Przeczytaj, czym są ksylitol i stewia. Dowiedz się, czy warto sięgać po syropy roślinne!
    • porady żywieniowe
    Ksylitol, stewia, syrop z agawy... Czym zastąpić cukier?
    • porady żywieniowe
  • Łosoś pieczony w niskiej temperaturze z salsą mango-awokado

    Nie masz pomysłu na obiad? Wypróbuj nasz przepis z łososiem i awokado. Danie przygotowuje się w piekarniku w niskiej temperaturze. Dzięki temu ryba zachowuje swój wyjątkowy smak. Dowiedz się więcej!
    • zdrowe przepisy
    Łosoś pieczony w niskiej temperaturze z salsą mango-awokado
    • zdrowe przepisy
  • Dietetyczny deser – trójwarstwowy pudding chia

    Szukasz pomysłu na zdrowy i jednocześnie pyszny deser? Poznaj nasz przepis na trójwarstwowy pudding chia. Sprawdź, jak przygotować pożywne i słodkie danie z nasion chia, malin i bananów!
    • zdrowe przepisy
    Dietetyczny deser – trójwarstwowy pudding chia
    • zdrowe przepisy
  • Sałatka z rukoli, pieczonych buraków i sera feta – oto jak jeść, żeby schudnąć

    Nie masz pomysłu na smaczną sałatkę do kolacji lub do obiadu? Poznaj nasz wyjątkowy przepis i połącz buraki, rukolę, miód, oliwę z oliwek oraz ser feta. Sprawdź szczegóły!
    • zdrowe przepisy
    Sałatka z rukoli, pieczonych buraków i sera feta – oto jak jeść, żeby schudnąć
    • zdrowe przepisy
  • Przepis od dietetyka: zielony chłodnik ogórkowy z awokado i rzodkiewką

    Chłodnik stanowi źródło składników odżywczych. To doskonały pomysł na obiad w upalne dni. Jak go przygotować? Poznaj przepis prezentowany przez naszego dietetyka!
    • zdrowe przepisy
    Przepis od dietetyka: zielony chłodnik ogórkowy z awokado i rzodkiewką
    • zdrowe przepisy
  • Tortilla pełnoziarnista z kurczakiem i warzywami z sosem paprykowym

    Odpowiednie przygotowanie do treningu ma ogromne znaczenia i wpływa na wydolność organizmu. Sprawdź, co jeść, przygotowując się do wysiłku! Poznaj nasz zdrowy przepis!
    • zdrowe przepisy
    Tortilla pełnoziarnista z kurczakiem  i warzywami z sosem paprykowym
    • zdrowe przepisy
  • Odżywczy koktajl potreningowy – dietetyk radzi co jeść po treningu

    Odżywienie mięśni po treningu to obowiązkowy element, dzięki któremu mogą się zregenerować i wzmocnić po intensywnym wysiłku. Sprawdź naszą propozycje na szybki i odżywczy koktajl potreningowy! 
    • przepisy dla sportowców
    Odżywczy koktajl potreningowy – dietetyk radzi co jeść po treningu
    • przepisy dla sportowców

Więcej artykułów na ten temat