Suplementy na wypadanie włosów − czy naprawdę działają?

31. 12. 2020 · Aleksandra Anna Wolska · 8 minut czytania
  • codzienna pielęgnacja
Suplementy na wypadanie włosów − czy naprawdę działają?

Nawet najdroższe i najbardziej skuteczne kosmetyki do pielęgnacji włosów nie zastąpią Ci odpowiedniej diety i dostarczanych wraz z nią składników odżywczych. Włosy, żeby rosnąć i zachować zdrowy wygląd, potrzebują odpowiedniej dawki witamin i minerałów. Kiedy brakuje ich w Twoim organizmie, w pierwszej kolejności cierpią właśnie włosy, paznokcie i skóra. Zobacz, jak działają suplementy na wypadanie włosów.

Jak działają suplementy na wypadanie włosów?

Żeby zrozumieć, jak suplementy diety wpływają na kondycję włosów, trzeba przyglądnąć się bliżej budowie włosów. Zbudowane są w głównej mierze z białka, zwanego keratyną. Włos składa się z 2 części: korzeń znajduje się w skórze, a łodyga wystaje ponad nią. Składniki odżywcze dostarczane są do korzenia przez cebulkę włosa wraz z krwią.

Jeżeli w Twoim organizmie nie ma wystarczającej ilości minerałów i witamin, włosy osłabiają się. Zaczynają wypadać, przerzedzają się, matowieją i tracą blask. Weź też pod uwagę, że keratyna, czyli główny budulec włosa, łatwo wiąże metale ciężkie. To może także osłabiać kondycję Twojej fryzury.

zadabane włosy kobiety

Jak więc działają suplementy na włosy, a właściwie, co jest im potrzebne? Przede wszystkim aminokwasy i białko − bez nich ciężko jest odbudować osłabione pasma. Kluczowe znaczenie mają aminokwasy siarkowe, cysteina, metionina, bo wchodzą w skład keratyny.

Można powiedzieć, że nie ma specjalnych witamin czy minerałów na wypadanie włosów. Jeżeli w Twoim organizmie brakuje pewnych składników, np. masz niedobory witaminy B, to nie oznacza to, że musisz zażywać suplementy, które trafią specjalnie do korzenia włosa. Twój organizm to świetnie zaprojektowana maszyna. Składniki odżywcze, które dostarczasz w diecie czy też suplementacją aptecznymi preparatami, w pierwszej kolejności trafiają do najważniejszych narządów Twojego organizmu. Dopiero kiedy one zostaną zaspokojone, kolejno odżywiona zostaje skóra, włosy i paznokcie. Tak właśnie w skrócie działają suplementy i witaminy na włosy, a tak naprawdę − dla całego ciała.

kłębek włosów w dłoniach

Wypadanie włosów − witaminy i minerały, które są ważne

Jakie suplementy na wypadanie włosów pomogą? Oprócz wspomnianych aminokwasów Twoje włosy potrzebują też witamin i minerałów. Poniżej znajdziesz listę najważniejszych z nich.

1. Krzem

Duże znaczenie w budowie i odżywieniu włosów odgrywa krzem. On przede wszystkim zapobiega wypadaniu włosów i wzmacnia je, a to dlatego, że stymuluje cebulki położone w skórze. Sporą dawkę krzemu znajdziesz w skrzypie polnym (więcej na ten temat pisałam w artykule: Skrzyp polny: właściwości panaceum na piękną skórę, włosy i paznokcie!). Krzem poprawia także kondycję skóry i paznokci.

2. Żelazo

Wzbogać swoją dietę o żelazo, bo powstrzymuje wypadanie włosów i co więcej zwiększa zdolność włosów do regenerowania się. Na niedobór tego pierwiastka w organizmie mogą być kobiety ze względu na obfite miesiączki, ciąże czy karmienie piersią. Osłabione i łamliwe włosy mogą być nawet oznaką anemii. Więcej o anemii dowiesz się z artykułu: To zwykłe przemęczenie czy już anemia? Sprawdź!.

3. Miedź 

To bardzo ważny mikroelement, który odpowiada za kolor Twoich włosów. I to nie tylko rudych! Dodatkowo ilość miedzi w organizmie odpowiada za liczbę wiązań dwusiarczkowych w łodydze włosa. A to sprawia, że jest ona sprężysta. Osoby z niedoborem miedzi w organizmie mogą mieć kruche i łamliwe pasma.

4. Cynk

Ten pierwiastek jest niezbędny do utrzymania prawidłowej kondycji skóry, włosów i paznokci. Bierze udział w budowie białka, z którego wytworzone są włosy. Do tego cynk jest niezbędny do prawidłowego przyswajania przez Twoje ciało witamin, m.in. ważnej dla włosów witaminy A.

5. Siarka

Mówiąc najprościej, siarka współtworzy białka, z których zbudowana jest skóra, włosy i paznokcie. Stosowana w szamponach siarka, a więc zewnętrznie, wycisza stany zapalne skóry, pomaga w jej oczyszczaniu, przez co ułatwia wzrost nowych łodyg.

6. Witamina A

Niezwykle istotna w budowie zdrowych i silnych włosów. Dlaczego? Retinoidy, a więc właśnie różne formy witaminy A, odpowiadają za tworzenie się nowych komórek skóry i ich produktów. Niedobór tej substancji może powodować wypadanie włosów i osłabienie ich kondycji. Więcej o witaminie A i jej znaczeniu dla skóry przeczytasz w artykule: Skóra lubi witaminę A, czyli retinol w kosmetykach.

7. Witamina B7 (biotyna)

Kolejną witaminą, zalecaną przy wypadających włosach, jest witamina B, a w szczególności witamina B7, czyli biotyna! Związek ten dostarcza wiązań siarkowych do macierzy włosa. Tam te wiązania następnie wraz z innymi związkami przetwarzane są w keratynę. Tak więc biotyna w dużej mierze odpowiada za budowę włosów.

Na temat biotyny pisałam więcej tu: Biotyna − dlaczego poprawi kondycję Twoich włosów i paznokci?.

8. Inne składniki odżywcze

Witaminy C i E to silne przeciwutleniacze. Witamina C jest bardzo ważna przy produkcji sebum, a to z kolei daje zdrowe nawilżenie skóry głowy, które pomaga dobrze odżywić cebulki włosów. Witamina E z kolei, zwłaszcza w połączeniu z witaminą A, odpowiada za regenerację komórek skóry. Oprócz tego, warto uzupełniać niedobory potasu, magnezu i manganu.



Co więc kupić w aptece na wypadające włosy?

Możesz sięgnąć po każdy mikroelement z osobna. Biotynę znajdziesz np. w suplementach diety Biotin Plus Dr.Max lub Allnutrition Biotin. Ważne jest jednak, żeby nie łykać środków medycznych na oślep, całym garściami. Zamiast tego możesz wybrać jedne z wielu specjalnie skomponowanych suplementów na wpadające włosy, np. Doppelherz aktiv, Na włosy i paznokcie + Skrzyp czy Doppelherz Aktiv Na włosy + Biotyna. Możesz też sięgnąć po samodzielny wyciąg ze skrzypu polnego, np. Skrzypovita - suplement diety z formułą PRO-HAIR. W suplemencie w postaci żelek Misie na zdrowe włosy znajdziesz m.in. selen, biotynę oraz cynk. Jeżeli jest to wskazane ze względu na zachodzące w Twoim organizmie niedobory, możesz wspomóc się złotym połączeniem witaminy A+E, np. w postaci tabletek na włosy Vitamin A+E Forte Dr.Max lub Naturell Beta-Karoten + E.

tabletki wzmacniające włosy

Jak stosować suplementy na włosy?

Często na forach dotyczących zdrowia pada pytanie: czy suplementy można przedawkować?. Oczywiście w większości przypadków suplementy to witaminy, minerały i składniki odżywcze, które korzystnie wpływają na Twój organizm. Ale! Jak w przypadku każdego środka farmaceutycznego, tak i przy suplementach na wypadające włosy pamiętaj o zachowaniu rozsądku i umiaru. Zawsze stosuj więc preparaty zgodnie z przepisanym dawkowaniem na opakowaniu lub ulotce do niego dołączonej.

Żeby zobaczyć efekt działania, przede wszystkim ważna jest regularność. Zazwyczaj pierwsze oznaki wzmocnienia włosów możesz zauważyć po 1 miesiącu. I tu właśnie syntetyczne suplementy mają przewagę nad dietą − zdrowa i racjonalna dieta, bogata we wszystkie mikro- i makroelementy da pierwsze efekty po ok. 4 miesiącach czystego jedzenia. Jednak nie popadaj w paranoję i nie zacznij zamieniać warzyw, owoców, chudych ryb i mięsa na magiczne pastylki! Tabletki czy syropy na wypadające włosy możesz brać jako uzupełnienie diety, dla przyspieszenia efektu, ale nie zamiast niej.

kobieta ostrożnie czesząca włosy

Dieta na wzmocnienie włosów

Bardzo często włosy zaczynają wypadać, kiedy Twój organizm jest wyczerpany przez restrykcyjne diety odchudzające. Można spotkać się z problemem: „Przecież jem same owoce i warzywa, a włosy dalej wypadają. Jak może mi brakować witamin?” No cóż, nie o same witaminy chodzi! Jak już wspomniałam, do budowy zdrowego włosa potrzebne są aminokwasy. A te znajdują się w głównie w mięsie i rybach. Znacznie mniej jest ich w roślinach strączkowych. Dlatego właśnie zadbaj o to, żeby codziennie jeść zalecaną dla Ciebie przez dietetyka porcję białka pochodzenia zwierzęcego.

Po drugie, niektóre witaminy, takie jak witamina A, D, E czy K są rozpuszczalne w tłuszczach. Jeżeli bardzo ograniczasz spożycie tłuszczu w diecie, odżywianie organizmu samimi witaminami może być nieskuteczne. Mało tego, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie Omega-3, wspomagają odżywienie włosów, sprawiają, że są bardzo lśniące, elastyczne i lepiej chronione przed czynnikami zewnętrznymi.

dieta na wzmocnienie włosów - składniki

Suplementy i witaminy na wypadające włosy − o czym warto pamiętać?

Jeżeli czujesz, że Twoje włosy zaczynają być słabe, pozbawione blasku i coraz więcej pojawia się ich na ubraniach, pod prysznicem czy na szczotce do włosów, przyjrzyj się swojej diecie. Na początek zadbaj, żeby w codziennym jadłospisie znajdowała się odpowiednia dawka warzyw, owoców, ale także źródeł białka, czyli ryb, mięsa, nabiału i roślin strączkowych. W przyspieszeniu efektu regeneracji cebulek włosów i zachęceniu ich do wypuszczania nowych łodyg pomóc mogą Ci suplementy z witaminami i pierwiastkami koniecznymi do dobrego funkcjonowania Twoich włosów, skóry i paznokci. Skup się na podaży witaminy A, B7, a także cynku, miedzi, siarki, żelaza, krzemu oraz selenu, potasu i magnezu.

 

Źródła:

  1. Ratka M.; Płonka P. M.: Znaczenie wybranych odkryć biologii molekularnej w fizjologii i patologii włosa. W: Borgis − Nowa Medycyna 3/2002
  2. Piotrowska-Jastrzębska J.; Piotrowska-Depta M.J.; Borawska M.; Kaczmarski M.; Markiewicz R.; Hukałowicz K.: Ocena zawartości cynku i miedzi we włosach dzieci z różną manifestacją kliniczną alergii pokarmowej. W: Borgis − Nowa Pediatria 1/2004., s. 13-17.
  3. Araújo R.; Fernandes M.; Cavaco-Paulo A.; Gomes A.: Biology of Human Hair: Know Your Hair to Control It. W: Adv Biochem Engin/Biotechnol, DOI: 10.1007/10_2010_88. [online]. Dostępny w Internecie: https://core.ac.uk/download/pdf/55616063.pdf. [Dostęp: 31.12.2020]


 

Więcej artykułów na ten temat

Aleksandra Anna Wolska