Zwróć uwagę, że prawie ponad 80% dźwięków w języku polskim to spółgłoski, które wymawiane, brzmią inaczej. Przykładowo: „b” możemy wymawiać jako „by” lub „be”. Dodatkowo, niektóre spółgłoski, pomimo odmiennego zapisania, brzmią w ten sam sposób. Dla małych dzieci, uświadomienie sobie, że wyrazy zbudowane są z sylab nie jest trudnym zadaniem. Umiejętność wydzielania głosek w wyrazach, kształtuje się później.

Metoda krakowska oparta na wspomaganiu pracy lewej półkuli mózgowej (sekwencyjnej) i wykorzystaniu zdolności symultanicznych prawej półkuli. Co to oznacza? Prawa półkula działa symultanicznie, czyli globalnie (całościowo). Odpowiada za to, jak postrzegamy świat, szuka podobieństw między rzeczami i zjawiskami. Lewa półkula działa w sposób sekwencyjny, czyli analizuje różnice. Obecnie, dzieci otoczone komputerami, smartfonami, widzą świat obrazkowo, symultanicznie. Opóźnia to rozwój lewej półkuli mózgu. Metoda krakowska zakłada współpracę obu półkul mózgu, z naciskiem właśnie na lewą półkulę.
Jak to się ma do czytania? Kiedy dziecko ma wyćwiczoną tylko prawą półkulę, to w zasadzie nie zauważy różnicy między literami: „a” i „ą”. Dzieci nie potrafią też czytać ze zrozumieniem. Dlatego tak ważne jest, żeby dziecko miało rozwinięte obydwie półkule. A czytanie sylabowe stymuluje pracę obydwu półkul.
Sprawdź też, jak wspierać nieśmiałe dziecko.

Jak uczyć dziecko czytać metodą sylabową?
Metoda czytania sylabami zakłada, że dziecko uczy się czytać stopniowo. Etapy te naśladują etapy rozwoju mowy dziecka: od samogłosek, przez sylaby do pełnych wyrazów i zdań.
Nauka odbywa się według 5 etapów:
Etap I – zaczynamy naukę od samogłosek prymarnych (A, U, I) do sylaby otwartej (czyli rozpoczynającej się spółgłoską, a zakończonej samogłoską, np. Mu, Be).
Etap II – nauka przebiega od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów.
Etap III – czytanie sylab zamkniętych (rozpoczynających się samogłoską i kończących się spółgłoską).
Etap IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych.
Etap V – samodzielne czytanie tekstów.
Każdy z 5 etapów nauki czytania realizowany są według sekwencji: powtarzanie – rozumienie – nazywanie. Na czym to polega?
- Powtarzanie − zadaniem dziecka jest powtarzanie głosek odczytywanych przez dorosłego.
- Rozumienie − dorosły wskazuje lub podaje dziecku odczytywane samogłoski.
- Nazywanie − dziecko odczytuje samogłoski lub nazywa przedstawione na ilustracjach sytuacje.
Ważne jest, żeby nauka czytania była dla dziecka zabawą. Najlepiej jeżeli zajęcia odbywać się będą regularnie i będą trwać nie dłużej niż 15 minut. Wynika to z tego, że małe dziecko nie jest w stanie dłużej utrzymywać uwagi.

Dokładniejsze informacje na temat nauki czytania metodą sylabową znajdziesz w książce prof. Jagody Cieszyńskiem pt. „Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli”. Na rynku dostępne są zarówno całe programy nauki czytania metodą krakowską (wraz z wsparciem profesjonalisty), jak i materiały dydaktyczne, które pozwolą Ci na samodzielną naukę.