Sauna na katar i przeziębienie: szkodzi czy pomaga?

28. 12. 2018 · Irmina Turek · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
Sauna na katar i przeziębienie: szkodzi czy pomaga?

Sauna ma bardzo dobry wpływ na Twoje ciało i samopoczucie. Ale nie zawsze! Jak się okazuje, sauna przy przeziębieniu nie jest dobrym pomysłem. Szczególnie, jeżeli chorobie towarzyszy gorączka. Co prawda, ciepło sauny może pomóc Ci pozbyć się zalegającej w oskrzelach wydzieliny i udrożnić drogi oddechowe. Jest jednak sporo powodów, dla których sauna przy przeziębieniu to nie jest trafiony pomysł.

Sauna a przeziębienie − czy sauna jest dobra na przeziębienie?

Kiedy korzystasz z sauny, zwiększa się  wentylacja Twoich płuc. W saunie łatwiej też odkrztusisz wydzielinę, która zalega w oskrzelach. Regularne korzystanie z sauny wzmacnia odporność, a Twój organizm lepiej reaguje na nagłe zmiany temperatur. 

Pamiętaj jednak, że przy przeziębieniu, szczególnie jeżeli masz gorączkę, korzystanie z sauny nie jest dobrym pomysłem. Po pierwsze, w czasie przeziębienia jesteś źródłem infekcji dla innych ludzi. A więc korzystanie z publicznej sauny możesz narazić inne osoby na chorobę. Po drugie, sauna nie jest dobra, kiedy masz gorączkę. Dlaczego? W trakcie wizyty w saunie, rozszerzają się naczynia skórne i zaczynasz się silnie pocić. Co więcej, jeżeli masz gorączkę, Twój organizm może być osłabiony. W saunie może dojść wtedy do przegrzania, odwodnienia i pojawienia się zaburzeń elektrolitowych.

sauna na przeziębienie - działanie sauny na organizm

Tak, więc sauna na przeziębienie nie jest najlepszym pomysłem. Na problemy z katarem lepiej jest zastosować inhalacje z gorącej wody z dodatkiem olejków eterycznych. Będzie to dużo bezpieczniejsze w momencie, kiedy organizm jest osłabiony. Zobacz, na co jeszcze pomóc mogą inhalacje: Inhalacje na zatoki, katar, kaszel. Na co pomagają inhalacje?

sauna a przeziębienie- wpływ sauny na organizm

Twoje ciało lubi ciepło − wpływ sauny na organizm

Sauna jednak ogólnie dobrze wpływa na Twoje zdrowie. Przed wszystkim dlatego, że pod wpływem ciepła, w Twoim organizmie zachodzą zmiany hormonalne. Zmienia się także praca układu oddechowego i układu krążenia. W saunie dodatkowo wypacasz ze swojego organizmu toksyny, a ciepło pozwala rozluźnić się mięśniom.

Na co pomaga sauna?

Wizyty w saunie są szczególnie polecane, kiedy chcesz przystosować lepiej swój organizm do zmian temperatury. Sauna pomaga także wzmocnić odporność, złagodzić przewlekłe bóle mięśniowe oraz poprawia wydolność krążenia.

czy sauna jest dobra na przeziębienie - na co pomaga sauna

Regularne wizyty w saunie mogą obniżać ciśnienie tętnicze krwi. Pod wpływem wysokiej temperatury rozszerzają się naczynia obwodowe i rośnie przepływ krwi przez naczynia skórne, dochodzi do zwiększenia częstotliwości pracy serca i obniżenia ciśnienia. Pamiętaj jednak, że jeżeli masz już zdiagnozowany problem z krążeniem, czy z pracą serca, sauna nie jest wskazana. Dlaczego? Obniżanie temperatury po wyjściu z sauny skutkuje skurczem naczyń i obciążeniem serca. U osób chorych może mieć to niebezpieczne dla zdrowia konsekwencje.

Sauna zalecana jest także przez dermatologów przy niektórych zmianach skórnych. Ciepło sauny pomaga Ci się także zrelaksować, dlatego możesz skorzystać z niej, żeby walczyć z przewlekłym zmęczeniem. Zwłaszcza zimą! Kąpiele parowe poprawią też Twoje samopoczucie. Są także polecane osobom, które uprawiają sporty wytrzymałościowe.

Przeciwwskazania przy kąpielach parowych − kiedy nie korzystać z sauny?

Sauna i kąpiele parowe nie są przeznaczone dla wszystkich. Sauny unikać powinny osoby starsze, szczególnie z nadciśnieniem. Uważaj też na saunę, jeżeli bierzesz leki na nadciśnienie: w saunie ciśnienie może się obniżyć, a to w połączeniu z lekami na obniżenie ciśnienia, może sprawić, że poczujesz się słabo lub nawet stracisz przytomność. 

sauna parowa

Korzystanie z sauny jest również przeciwwskazane dla kobiet w ciąży. Istnieje też szereg chorób i dolegliwości, przy których należy zrezygnować z wizyt w saunie.

Przeciwwskazania do korzystania z sauny to m.in.:

  • gorączka
  • padaczka
  • jaskra
  • operacje i zabiegi chirurgiczne
  • implanty i rożnego rodzaju wszczepione urządzenia (np. rozrusznik serca)
  • choroby układu krążenia, przebyty zawał
  • choroby zakaźne
  • owrzodzenia skóry
  • astma
  • cukrzyca

Warto pamiętać również, żeby nie korzystać z sauny pod wpływem alkoholu.

Zanim wejdziesz do ciepła, czyli jak prawidłowo korzystać z sauny?

Po pierwsze, w różnych miejscach sauny może panować rożna temperatura. Zajmij miejsce, w którym nie będzie Ci zbyt gorąco i stopniowo przyzwyczajaj się do ciepła. Poza tym, pamiętaj, że jeżeli polejesz rozgrzane kamienie wodą, temperatura w saunie wzrośnie. Jeśli w saunie panują wysokie temperatury, chroń głowę przed przegrzaniem i nałóż na nią ręcznik. Bezpośrednio po wyjściu z sauny ochłodź rozgrzany organizm i wejdź pod zimny prysznic.

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek