Wpływ aktywności fizycznej na układ oddechowy. Jak uniknąć zadyszki?

18. 11. 2018 · Irmina Turek · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
Wpływ aktywności fizycznej na układ oddechowy. Jak uniknąć zadyszki?

Czy wiesz, jak regularne treningi wpływają na Twój układ oddechowy? Co robić żeby uniknąć zadyszki i kiedy zadyszka może być niepokojącym objawem? Zobacz, jaki związek ma sport i regularny, zdrowy oddech. Sprawdź też, jak poprawić wydolność oddechową podczas treningu i jeszcze lepiej zmotywować się do działania.

Wpływ wysiłku fizycznego na układ oddechowy

To, że aktywność fizyczna jest dobra dla zdrowia, pewnie już wiesz. Sport wpływa korzystnie na Twoją wydolność, zdrowie psychiczne i ogólne samopoczucie. Zmniejsza ryzyko wystąpienia u Ciebie wielu chorób cywilizacyjnych, w tym osteoporozy, choroby niedokrwiennej serca, depresji czy cukrzycy typu 2.

Zatem, jak dokładnie sport działa na Twój układ oddechowy i jakie zmiany powoduje? Podczas wysiłku fizycznego organizm zwiększa swoje zapotrzebowanie na tlen, w efekcie czego wzmaga się wentylacja płuc. Jeśli uprawiasz sport regularnie, twój układ oddechowy zaczyna adaptować się do wysiłku fizycznego. Początkowo, jako pierwsza, zwiększa się wentylacja płuc. Dzieje się to w efekcie bodźców, jakie dostaje ośrodek oddechowy z wykonujących pracę mięśni i stawów. Organizm dąży to jak najefektywniejszej wentylacji.

zadowolona kobieta po treningu

Z czasem regularne treningi poprawiają siłę mięśni oddechowych, co również sprawia, że polepsza się wentylacja. W efekcie długotrwałych treningów zmniejsza się częstości oddechów i zwiększa ich głębokość. Im dłużej trenujesz, tym podczas treningu rzadziej oddychasz. Za to Twoje oddechy są znacznie głębsze i wydajniejsze. Dzięki tej zmianie oddechu również mięśnie, które biorą udział w oddychaniu, wolniej się męczą.

mężczyzna i kobieta ćwiczący na siłowni

Co istotne, wykazano, regularna aktywność fizyczna pomaga także w chorobach układu oddechowego, takich jak np. przewlekła obturacyjna choroba płuc (POchP) czy astma oskrzelowa. Jeżeli cierpisz, na którąś z tych chorób, przed rozpoczęciem treningów, lepiej skonsultuj się z lekarzem. Oceni on, czy przy danym stopniu kontroli, możliwa jest aktywność i jakiego typu sporty najlepiej wybrać.

Jak poprawić wydolność płuc?

Najlepiej wydolność oddechową poprawi stopniowo zwiększany wysiłek. Bardzo istotną kwestią jest też to, jak często uprawiasz odpowiednia częstotliwość uprawiania sportu, żeby zmiany adaptacyjne się nie cofały, a organizm za każdym razem nie był od nowa zaskoczony intensywnością ćwiczeń. Oczywiście, jeśli nie wyobrażasz sobie dnia bez papierosa, a chcesz poprawić wydolność oddechową, warto zacząć zastanawiać się nad ograniczeniem i rzuceniem palenia. Różnica będzie ogromna.

trenujący ćwiczą na bieżni

Co więcej, skutecznym sposobem polepszenia wydolności oddechowej jest wykonywanie ćwiczeń oddechowych. Czym dokładnie są ćwiczenia oddechowe? Opierając się na ich książkowej definicji można powiedzieć, że to celowo wykonywane wdechy i wydechy. Wykonywane są w różnych pozycjach, w konkretnie zalecony sposób, który nazywany jest wzorem oddechowym. Każdy wzorzec oddechowy zakłada odpowiednie tempo oddechu, konkretne proporcje wdechu do wydechu, sposób oddychania i stopień zaangażowania dodatkowych mięśni do oddechu.

kobieta wykonująca ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia tego typu są zalecane przy rożnego rodzaju problemach z układem oddechowym, jak i jako uzupełnienie treningów. Regularne ćwiczenia oddechowe będą popoprawiać Twoją kontrolę nad oddechem nawet w czasie wysiłku, zwiększać Twoją objętość płuc i wzmacniać Twoje mięsnie oddechowe. Dobranie odpowiednich ćwiczeń musi poprzedzać badanie, które określi wzór oddechowy i jego ewentualne zaburzenia. Dzięki temu, możesz wykluczyć przeciwwskazania i dostrzec ewentualne problemy z układem oddechowym.

To, że na początku Twojej przygody ze sportem pojawia się zadyszka, nie jest niczym niepokojącym. Zwróć uwagę, kiedy dokładnie się ona pojawia. Jeśli występuje w konkretnych sytuacjach, które związane są ze zwiększoną aktywnością, będzie to świadczyć o braku przystosowania organizmu do wysiłku, co u początkujących nie powinno dziwić. Jeśli natomiast występuje przy codziennych czynnościach, które wymagają umiarkowanego wysiłku, może to świadczyć o niewydolności układu oddechowego. Wtedy lepiej skonsultować się z lekarzem.

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek