Jak obniżyć trójglicerydy za pomocą diety? Dietetyk radzi

16. 6. 2021 · Izabela Daniel · 6 minut czytania
  • porady żywieniowe
Jak obniżyć trójglicerydy za pomocą diety? Dietetyk radzi

Podwyższony poziom trójglicerydów niesie ze sobą szereg konsekwencji zdrowotnych związanych przede wszystkim z układem krążenia. Jak obniżyć trójglicerydy, aby cieszyć się zdrowiem i nie doprowadzić do takich negatywnych skutków jak poważne choroby serca? W artykule dowiesz się, jak obniżyć trójglicerydy domowymi sposobami! Zrobisz to z pomocą zdrowej diety oraz aktywności fizycznej!

Trójglicerydy, hipertriglicerydemia − co to takiego?

Na początek zacznę od wytłumaczenia, czym są trójglicerydy, a także czym jest hipertriglicerydemia – zaburzenie związane ze zbyt wysokim poziomem trójglicerydów.

Trójglicerydy, inaczej mówiąc triglicerydy, triacyloglicerole, triacylogricerydy lub TG, to organiczne związki chemiczne, które należą do grupy lipidów. Są jednym ze źródeł energii, mogą też stanowić materiał zapasowy organizmu człowieka. Pełnią również funkcję budulcową błon komórkowych. Dzięki swojej zdolności tworzenia materiału zapasowego mogą być wykorzystywane jako źródło energii w okresach długotrwałego głodu, a także tego krótszego – między posiłkami.

Triglicerydy dostarczamy wraz z jedzeniem, ale ich synteza jest możliwa również w organizmie. Nadmierna podaż produktów bogatych w triglicerydy lub produktów, które zwiększają ich stężenie we krwi człowieka, może przyczynić się do zaburzeń lipidowych – hipertriglicerydemii.

jak obniżyć trójglicerydy

Hipertriglicerydemia może powodować szereg konsekwencji niebezpiecznych dla zdrowia. Mówi się o niej, gdy stężenie triglicerydów we krwi wynosi ponad 150 mg/dl (1,7 mmol/l). Na wystąpienie podwyższonego poziomu triglicerydów będzie mieć również wpływ:

  • nadwaga i/lub otyłość,
  • wiek,
  • obecność zaburzenia w rodzinie,
  • przyjmowanie niektórych leków,
  • występowanie cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, a także innych np. chorób trzustki.

 

Hipertriglcerydemia może współwystępować z innymi zaburzeniami lipidowym, np. hipercholesterolemią (podwyższonym stężeniem cholesterolu we krwi), a także nadciśnieniem tętniczym, insulinoopornością. Hipertriglicerydemia wchodzi w skład zespołu metabolicznego – zestawu czynników, które są powiązane ze sobą i mogą znacznie zwiększać ryzyko wystąpienia miażdżycy, cukrzycy typu II i innych powikłań sercowo-naczyniowych (np. zawału, udaru).

Hipertriglicerydemia wiąże się zatem z ryzykiem chorób sercowych, szczególnie miażdżycy, zawału, udaru, a także chorób spoza układu sercowo-naczyniowego – ostrym zapaleniem trzustki (OZT).

Wiesz już, czym są trój glicerydy. Zatem jak obniżyć ich stężenie we krwi?

trójglicerydy jak obniżyć

„Niebezpieczne” trójglicerydy − jak obniżyć ich stężenie we krwi? Podstawy!

Na szczęście sposobów na to, jak zbić trójglicerydów, jest wiele. Najważniejsze to:

1. Dieta

Na początek najlepiej rozpocząć zmianę odżywiania, ponieważ to, co jesz i w jakich ilościach, ma niebagatelny wpływ na wszystkie parametry lipidowe we krwi. O zdrowej diecie przeczytasz jednak w kolejnym akapicie.

jak obniżyć trójglicerydy domowymi sposobami

2. Aktywność fizyczna

Aktywność jest konieczna w walce z hipertriglicerydemią, ale powinna być przede wszystkim regularna. Najlepiej codziennie lub co 2 dni wykonywać lekkie treningi przez 30 – 45 minut. Rodzaj ćwiczeń zależy od kilku czynników: wieku, obecności nadwagi czy otyłości i innych chorób, a także od kondycji. Aktywność fizyczną najlepiej dostosować pod okiem lekarza lub fizjoterapeuty, który doradzi formę ruchu tak, by nie przyniosła negatywnych skutków.

Polecam zacząć od regularnych 30-40-minutowych spacerów, które odbędą się troszkę szybszym krokiem niż zwykle. Spacer to zdrowie! I praktycznie w każdym przypadku będzie fajnym rozpoczęciem aktywnego trybu życia.

jak obniżyć poziom trójglicerydów

3. Odstaw używki!

Pożegnaj się z używkami, przede wszystkim alkoholem i papierosami, które znacząco wpływają na stężenie triglicerydów we krwi. Szczególnie piwo zwiększa ich poziom! Tak naprawdę, aby zapobiec wystąpieniu zawału czy udaru wynikającego z hipertriglicerydemii lub innego zaburzenia lipidowego, rezygnacja z używek to podstawa! Dzięki temu szybko i efektywnie osiągniesz dobre efekty.

jak obniżyć trójglicerydy dieta

4. Farmakologia, czyli leki na cholesterol

W cięższych przypadkach podwyższonego stężenia triglicerydów we krwi wprowadzane zostanie leczenie farmakologiczne. Leki na cholesterol przepisuje lekarz prowadzący. Istnieje też wiele suplementów diety, które mogą pomóc w obniżeniu wysokiego poziomu cholesterolu. Pamiętaj, aby zawsze dokładnie przeczytać ulotkę dołączoną do opakowania lub skonsultować się z lekarzem czy farmaceutą przed ich stosowaniem. Suplementami takimi są np. Bergamil forteSingularis Superior Cholesteron czy AntyChol

jak obnizyc trojglicerydy we krwi

Jak obniżyć trójglicerydy? Dieta dobra dla zdrowia

Pamiętaj, że zmiana nawyków żywieniowych powinna iść w parze ze zwiększoną aktywnością fizyczną oraz rezygnacją z używek. Dieta w hipertriglicerydemii opiera się na podstawowych zasadach zdrowego odżywiania, ale są w niej pewne elementy, które znacząco mogą przyczynić się do obniżenia trójglicerydów we krwi.

Dietą polecaną w tej przypadłości jest zazwyczaj dieta „cholesterolowa”, czyli tak naprawdę dieta śródziemnomorska, a przy współwystępowaniu nadciśnienia tętniczego również dieta DASH. Jadłospisy te opierają się na wysokim spożyciu surowych warzyw i owoców, a także pełnoziarnistych produktów zbożowych. Poza tym jeżeli chcesz obniżyć trójglicerydy, jedz roślinne źródła białka w postaci nasion roślin strączkowych, orzechów, a także chudego mięsa, nabiału, jaj oraz tłustych ryb morskich  bogatych w kwasy omega-3.

jak zbić trójglicerydy

W menu, które ma poprawić wyniki lipidowe, niezbędne będzie również ograniczenie cukrów prostych pochodzących głównie ze słodyczy, słodkich napojów i jasnego pieczywa. Warto w tym przypadku zminimalizować spożywanie soli i izomerów trans kwasów tłuszczowych, czyli najprościej mówiąc: zrezygnuj z żywności przetworzonej, dostępnej w sklepach i restauracjach typu fast food.

W diecie osób z hipertriglicerydemią niezbędne będzie ograniczenie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego – tłustych mięs, podrobów, przetworów mięsnych (parówek, boczku, kiełbas, wędlin), a także smalcu czy masła. Źródłem tłuszczu w diecie powinny być oleje roślinne, orzechy, nasiona, pestki oraz awokado i ryby.

jak obniżyć trójglicerydy dieta

Podsumujmy: jak obniżyć trojglicerydy we krwi?

Myślę, że po lekturze niniejszego artykuł już znasz odpowiedź na pytanie: jak zbić triglicerydy. Pamiętaj, że zdrowe odżywianie, regularna aktywność fizyczna oraz rezygnacja z używek naprawdę mogą zdziałać cuda. Jeżeli nie podejdziesz do tematu na poważnie, prawdopodobnie trzeba będzie wprowadzić leczenie farmakologiczne, które najlepsze efekty da i tak w połączeniu ze zmianą trybu życia. Konsekwencje podwyższonego stężenia triglicerydów naprawdę są poważne i nie można ich lekceważyć.

Źródła:

  1. Gawęcki J.: Żywienie Człowieka podstawy nauki o żywieniu, TOM 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
  2. Gawęcki J.: Żywienie Człowieka zdrowego i chorego, TOM 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017
  3. Gawęcki J.: Żywienie Człowieka a zdrowie publiczne, TOM 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017
  4. Jarosz M.: Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, 2020
  5. Drzyćmińska-Tatka B.: Zespół metaboliczny – epidemia XXI wieku, Hygeia Public Health 2011
  6. Grzymisławski M.: Współczesne wyzwania praktycznej terapii żywieniowej w zaburzeniach lipidowych, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 2013 

Więcej artykułów na ten temat

Izabela Daniel