Jak poradzić sobie z nietrzymaniem moczu podczas ćwiczeń?

4. 6. 2019 · Irmina Turek · 5 minut czytania
  • profilaktyka
Jak poradzić sobie z nietrzymaniem moczu podczas ćwiczeń?

Kiedy doskwiera Ci wysiłkowe nietrzymanie moczu, nie oznacza to, że musisz ograniczać swoją aktywność fizyczną. Jeżeli lubisz ćwiczyć i chodzić na siłownię, ale wstydzisz sie, że być może podczas ćwiczeń zdarzy Ci się popuścić, wiedz, że możesz się przed tym zabezpieczyć. Zobacz, jak zabezpieczyć się przed popuszczaniem moczu w trakcie ćwiczeń.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu nie wyklucza aktywności!

Nietrzymanie moczu to problem, który faktycznie występuje częściej u osób starszych i zwykle u kobiet, ale nie tylko! Tak naprawdę, dolegliwości tego rodzaju są bardzo częste i dotykają, czy to przejściowo, czy przewlekle, ludzi w każdym wieku i każdej płci. Powodują duży dyskomfort i powszechnie są uważane za wstydliwe, przez co wiele osób zmienia swój dotychczasowy styl życia i unika wielu lubianych aktywności, w tym chociażby ćwiczenia na siłowni. Nie musisz jednak rezygnować ze swoich ulubionych zajęć!. Możesz to zrobić z pomocą odpowiednich produktów, które pomogą w walce z objawami, jak i modyfikując styl życia tak, żeby zmniejszyć wysiłkowe nietrzymanie moczu.

osoba starsza i ćwiczenia fizyczne

Wysiłkowe nietrzymanie moczu − ćwiczenia, które pomogą Ci je ograniczyć

Najczęściej występującym typem nietrzymania moczu jest nietrzymanie wysiłkowe. Posikiwanie, czyli mimowolne oddawanie moczu, zdarzać Ci się może, bo najczęściej Twoje mięśnie miednicy są osłabione, a także cewka moczowa niedostatecznie się zaciska i przez nią przedostaje się mocz.

Popuszczanie moczu podczas ćwiczeń może pojawiać się lub nasilać się przy wzmożonym napięciu mięśni czy przy gwałtownych ruchach. Podskoki, kichanie czy męczący kaszel mogą zwiększać nieświadome oddawanie moczu. Dlatego jeśli lubisz ćwiczyć, lepiej wybieraj sporty bardziej statyczne, które nie wymagają gwałtownych ruchów czy wzmożonego napięcia w obrębie mięśni brzucha i miednicy.

ćwiczenia, a nietrzymanie moczu

Jednym ze sposobów ograniczenia objawów jest wykonywanie odpowiednich ćwiczeń, które pomogą Ci wzmocnić mięśnie związane z trzymaniem moczu. Warto pamiętać, że najlepiej jest konsultować wykonywanie takich ćwiczeń z lekarzem prowadzącym lub rehabilitantem uroginekologicznym. Wtedy będziesz mieć pewność, że robisz je prawidłowo.

Ogólnym wskazaniem przy nietrzymaniu moczu jest wzmacnianie mięśni dna miednicy inaczej zwanych  mięśniami Kegla. Możesz wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia. Zwykle sprowadzają się do naprzemiennego zaciskania i rozluźniania tych mięśni. Daj sobie czas i podejdź do tego z cierpliwością. Żeby zaobserwować poprawę, ćwiczenia tego typu wykonuj regularnie. Efekty pojawią się dopiero po paru tygodniach.

Nietrzymanie moczu podczas ćwiczeń − jak go uniknąć?

Poza odpowiednim doborem ćwiczeń, warto wyrobić w sobie parę nawyków, które pomogą Ci na co dzień zyskać większą kontrolę na objawami. Przede wszystkim przed planowanymi ćwiczeniami, staraj się opróżnić pęcherz.

nietrzymanie moczu u kobiety

Unikaj czy przynajmniej ogranicz ilość napojów z kofeiną, które mogą dodatkowo wzmagać potrzebę oddawania moczu. Pamiętaj jednak, żeby pomimo problemów z pęcherzem, nie zmniejszać ilości płynów spożywanych w ciągu dnia. Ograniczenie picia i zastój w drogach moczowych mogą sprzyjać rozwojowi infekcji układu moczowego.

rozmowa o nietrzymaniu moczu

Jeśli chodzi o dietę, warto zwrócić uwagę na odpowiednią ilośćwarzyw i owoców bogatych w błonnik. Dużo błonnika w diecie pomoże uniknąć zaparć, które będą powodować napięcia w obrębie miednicy i wzmagać nietrzymanie moczu. Zwróć też uwagę na jedzenie odpowiedniej ilości produktów zawierających witaminę C, która wpłynie zarówno na produkcję kolagenu, jak i na zakwaszenie moczu, a co za tym idzie, stworzy niekorzystne warunki dla rozwoju bakterii. 

Nietrzymanie moczu podczas ćwiczeń − co pomoże Ci je ukryć?

Czasem mimo stosowania wszelkich technik walki z wysiłkowym nietrzymaniem moczu, możesz dalej czuć się niekomfortowo na siłowni, a posikiwanie i tak będzie się zdarzać. Dlatego właśnie na rynku dostępnych jest wiele produktów, które ułatwią codzienne funkcjonowanie i ukrycie nietrzymania moczu, także w czasie uprawiania sportu. Sprawią, że objawy nie będą tak uciążliwe i pozwolą Ci się cieszyć aktywnym życiem.

W zależności od stopnia nietrzymania moczu, możesz odpowiednio dobrać produkty o różnej chłonności i kształcie. Wkładki urologiczne, dostępne zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn Seni Lady czy Seni Man, będą odpowiednie dla osób z lekkim nietrzymaniem moczu. Pomogą zachować czystość i niwelować nieprzyjemne zapachy, a przy tym pozostaną niezauważalne. Jeśli potrzebujesz produktu o większej chłonności, bardziej odpowiednie będą majtki chłonne Seni Active. Poza lepszą chłonnością, są wygodne i dobrze dopasowują do ciała. Są dostępne w różnych rozmiarach, co ułatwi dobór idealnego produktu dla Ciebie.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu nie oznacza rezygnację z ćwiczeń. Oczywiście, niektóre dyscypliny sportu mogą być dla Ciebie mniej wskazane. Jednak, jeżeli zdarza Ci się posikiwać, przed ćwiczeniami możesz odpowiednio się zabezpieczyć (użyć wkładki urologicznej), która zapewni Ci poczucie komfortu i sprawi, że nie będziesz martwić się, czy nie przydarzył Ci się mały wypadek. Pamiętaj też o konsultacji z lekarzem lub rehabilitantem uroginekologicznym, który dobierze odpowiednie ćwiczenia wzmacniające mięśnie dna miednicy.

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek