Jak myśleć pozytywnie, kiedy nic Cię nie cieszy?

17. 2. 2019 · Natalia Klonowska · 5 minut czytania
  • psychologia

Życie jest piękne, ale nie dla każdego. Jednym z objawów depresji jest napływ negatywnych myśli, które ciężko przezwyciężyć. Depresja to ciężka choroba, która wymaga pomocy specjalisty. Są jednak pewne techniki psychologiczne, które pomogą wytrenować Twój mózg do myślenia pozytywnego. Jak zacząć myśleć pozytywnie? Zobacz, w czym pomaga warunkowanie klasyczne Pavlova.

Jak myśleć pozytywnie?

Korzyści z pozytywnego myślenia są ogromne. Jak więc wytrenować swój mózg, żeby myśleć pozytywnie? Psychologowie opracowali strategię, która polega na wzmacnianiu pamięci i jej odruchów przez zapamiętywanie listy pozytywnych słów. Dzieje się tak dlatego, że kiedy zmuszasz swój mózg do częstego używania pozytywnych słów, sprawiasz, że stają się one bardziej dostępne, tworzą sieć pozytywnych skojarzeń i aktywują się w Twoim mózgu znacznie szybciej niż inne słowa. Ćwiczenie ma pomóc w rozwoju mózgu w sposób, który ułatwia wdrożenie innych pozytywnych strategii myślenia.

jak myśleć pozytywnie i nie załamywać się

Jak pokonać depresję?

Radzenie sobie z depresją wymaga działania. Ale podjęcie działania w takiej sytuacji może być trudne. Czasami samo myślenie o tym, co powinno się zrobić, żeby poczuć się lepiej, jak ćwiczyć lub kiedy spędzać czas z przyjaciółmi, może Cię przytłaczać. Zrobienie pierwszego kroku zawsze jest najtrudniejsze. Walka z depresją jest bardzo trudna i zazwyczaj wymaga pomocy specjalisty. Nie bój się w takiej sytuacji prosić o pomoc najbliższych, poinformować ich o tym, jak się czujesz i poprosić ich o pomoc w podjęciu działania i udania się na terapię.

objawy depresji

Zły nastrój nie zawsze jednak od razu oznacza depresję. Kiedy czujesz, że masz „doła” i ciężko myśleć Ci pozytywnie, spróbuj cieszyć się małymi rzeczami. Jeżeli czujesz się na siłach, podejmij jakąś aktywność. Spróbuj pójść na spacer czy potańcz do ulubionej muzyki. Taka drobna aktywność może zwiększyć Twój nastrój i energię na kilka godzin – czyli wystarczająco długo, żeby wprowadzić 2. krok na rzecz poprawy nastroju. Może to być posiłek, spotkanie ze starym przyjacielem lub nawet wyjście do kina. Czasami zaangażowanie się w pomoc innym przynosi przygnębionej osobie ukojenie i poczucie sensu życia.

Czego nie mówić osobie w depresji?

Osoba, która zmaga się ze stanem depresyjnym nie zareaguje dobrze na słowa: „Świat jest piękny!”, „Inni mają gorzej”, „Ciesz się życiem, bo nie trwa wiecznie!”, „Jutro będzie lepiej”.

Dr T. Davis pisze:

„Myśl pozytywnie, ale nie za dużo, i myśl negatywnie, kiedy musisz”.

Taki przekaz śmiało może zastąpić inne słowa pocieszenia, jest autentyczny i bardziej zbliżony do rzeczywistości. Oczywiście myślenie pozytywne ma swoje zalety. Ale myślenie pozytywne nie zawsze jest najlepszą odpowiedzią na bodźce z zewnątrz. Negatywne myśli też mają swoje zalety. Kiedy czujesz smutek, poddajesz się często negatywnym myślom. Pokazywanie emocji, które tworzą się pod wpływem negatywnego myślenia, ułatwia komunikację z innymi. Bliscy dostają jasny sygnał, że potrzebujesz ich wsparcia i życzliwości. Kiedy czujesz, że inni niesprawiedliwie Cię traktują i denerwujesz się, Twoje myśli pomagają zmotywować Cię do działania czy do wprowadzenia korzystnych zmian w Twoim życiu. Odkładanie negatywnych emocji na bok, bez zastanawiania się nad ich źródłem, może mieć negatywne konsekwencje.

jak traktować osobę z depresją

Wieć jeśli skupiasz się na negatywach, zadaj sobie pytanie, czy negatywne emocje prowadzą do jakiegoś działania, które poprawi Twoje życie? Jeśli tak, zaakceptuj to. Jeśli nie, popracuj nad zmianą nastawienia.

 

 

Jak myśleć pozytywnie w depresji?

Czujesz bezsilność? Złe rzeczy się powtarzają, a Ty niewiele możesz z tym zrobić? Depresja przekształca odbiór rzeczywistości, łącznie z tym, jak postrzegasz siebie i swoje oczekiwania wobec przyszłości. Gdy przytłaczają Cię negatywne myśli, pamiętaj, że to objaw Twojej depresji, a towarzyszące jej irracjonalne, pesymistyczne postawy − znane jako zaburzenia poznawcze ­− nie są realistyczne.

jak myśleć pozytywnie w depresji

Utrwalony schemat negatywnego myślenia stał się tak automatyczny, że nawet nie masz jego świadomości. Ważne, żeby zidentyfikować typ negatywnych myśli, które napędzają Twoją depresję i zastąpić je bardziej zrównoważonym sposobem myślenia. Proces ten nie jest łatwy i osobom w depresji ciężko uporać się z tym samemu. Dlatego bardzo pomocna okazuje się w takim momencie pomoc psychoterapeuty, który indywidualnie nauczy Cię rozpoznawać negatywne emocje i myśli i pomoże Ci znaleźć schemat radzenia sobie z nimi.

Jak zacząć myśleć pozytywnie?

Dr T. Davis w artykule dla Psychology Today sugeruje, że codzienny trening mózgu jest niezbędnym krokiem na drodze do wdrożenia pozytywnych schematów myślenia. Warto zacząć od wzmocnienia zdolności swojego mózgu do zwracania uwagi na pozytywne wydarzenia.

Czy jesteś jedną z tych osób, która zauważa głównie złe rzeczy? Prawdopodobnie Twój mózg został do tego wytrenowany. Choć zmiana utartych schematów będzie trudna, staraj się każdego dnia koncentrować na pozytywnych aspektach przynajmniej jednej sytuacji. Przynajmniej na dobry początek.

jak zacząć myśleć pozytywnie

Postaraj się doświadczyć przypadkowych chwil pełnych pozytywnych skojarzeń. Można do tego wykorzystać efekt wywoływany przez warunkowanie klasyczne testowany na psach przez Pavlova. Chodzi o to, że gdy 2 bodźce są za sobą wielokrotnie łączone, bezwarunkowa reakcja organizmu, która została po raz 1. wywołana przez 2. bodziec, jest teraz wywoływana przez 1. bodziec. Czasami pozytywną reakcję wywoła zapach, który przywoła przyjemne chwile z dzieciństwa – może to być ulubiona potrawa przyrządzana przez mamę lub babcię. Innym razem będzie to piosenka związana ze wspaniałymi momentami Twojego życia. Warto poszukać przyjemnych skojarzeń używając zmysłów i wracając dzięki temu do wspomnień.

Więcej artykułów na ten temat