Ćwiczenia oczu przy długim patrzeniu w ekran. Jak zrelaksować wzrok!

16. 12. 2019 · Karolina Rudowska · 5 minut czytania
  • profilaktyka
Ćwiczenia oczu przy długim patrzeniu w ekran. Jak zrelaksować wzrok!

Ćwiczenia oczu przydają się podczas długiej pracy przed monitorem. Wiele godzin przy komputerze może dać się we znaki. Pieczenie, zaczerwienie, podrażnienia oczu, uczucie suchości czy niewyraźne widzenie to dokuczliwe i męczące dolegliwości. Istnieją doniesienia mówiące, że ćwiczenia oczu i trening wzroku mają korzystny wpływ. Przede wszystkim warto zadbać o optymalną higienę pracy i systematyczne przerwy.

Trening wzroku i wpływ komputerów na wzrok

Dolegliwości związane z patrzeniem na ekran monitora są częste − świadczy o tym chociażby to, że doczekały się swojej specjalnej nazwy. Syndrom widzenia komputerowego to zespół objawów związanych z pracą oczu przy monitorze (zwróć uwagę, że monitory to nie tylko komputery, ale także tablety, smartfony czy inne urządzenie elektroniczne). W porównaniu do pracy wzrokowej przy tekście drukowanym − zmęczenie oczu jest większe w przypadku pracy przy komputerze. Najczęściej występujące dolegliwości to zaczerwienienie, uczucie suchości, podrażnienia, pieczenie i swędzenie, zamazane czy też podwójne widzenie. 

podrażnienie oka

Wiele osób potrafi bez problemu funkcjonować bez żadnej korekcji niewielkiej wady wzroku. Drobne upośledzenie akomodacji czy obuocznego widzenia nie stanowi istotnej przeszkody w codziennym życiu, ale w przypadku wzmożonej pracy wzrokowej przy monitorze może nasilać dolegliwości. Niewyraźne i zamazane widzenie, nierzadko skutkuje natomiast bólem głowy i potęguje uczucie zmęczenia. Niewykluczone również, że dla lepszego widzenia przyjmujesz niefizjologiczne pozycje (np. przekrzywiasz głowę) co przyczynia się do dolegliwości bólowych szyi, karku, ramion i pleców.

Objawy zespołu suchego oka takie, jak pieczenie, uczucie piasku pod powiekami, uczucie suchości i przekrwienie oczu często towarzyszą długiej pracy przy komputerze. Ma to związek z rzadkim mruganiem, szerokim otwarciem oczu (komputer mamy zwykle na wysokości twarzy, natomiast przy czytaniu papierowej książki − częściej kierujemy wzrok w dół) i specyfiką tekstu na ekranie (np. małe litery, kiepski kontrast między tłem a tekstem, słaba rozdzielczość, gorsze kontury liter, drżenia obrazu oraz odbijanie światła od monitora). To wszystko wpływa na zwiększony wysiłek wzrokowy i nadmierną męczliwość oczu. Jak sobie pomóc? Czy istnieją skuteczne ćwiczenia na zmęczone oczy?

Ćwiczenia oczu przy pracy komputerowej

Żeby zminimalizować negatywny wpływ siedzenia przed monitorem na wzrok, postaraj się przede wszystkim zadbać o higienę pracy. Wyniki współczesnych badań nie potwierdzają jednoznacznie, czy ćwiczenia na poprawę wzroku, których szeroki spis można znaleźć w Internecie, faktycznie są skuteczne. Jeśli jesteś tym zainteresowany, bez problemu znajdziesz zestaw wielu metod, opisywanych jako ćwiczenia wzroku. Większość z nich Ci nie zaszkodzi i jeśli chcesz − możesz je wykonywać.

ćwiczenia oczu

Ciężko znaleźć natomiast twarde dowody na to, że takie ćwiczenia na oczy przyniosą oczekiwany skutek. Warto w tym przypadku poradzić się okulisty, który z pewnością oceni Twój problem i wyjaśni które ćwiczenia oczu będą dla Ciebie odpowiednie, bezpieczne i skuteczne.

Istnieją oczywiście podstawowe czynności, które można uznać za ćwiczenia oczu. Po pierwsze − będzie to świadome mruganie. Pomoże ono nawilżyć powierzchnię oka, co zmniejszy wysychanie rogówki i spojówek. Co jakiś czas zrób również chwilę przerwy i oderwij wzrok od monitora. Spójrz w jakiś odległy punkt, co rozluźni mięsień rzęskowy i pomoże zapobiegać przemęczeniu wzroku. Pomocne może okazać się także przymknięcie oczu na kilkanaście sekund, żeby dać im odpocząć.

Przede wszystkim jednak, nie zapominaj o wpływie czynników zewnętrznych. Postaraj się maksymalnie poprawić warunki swojej pracy przy monitorze − zadbaj o wielkość czcionki, odpowiednią pozycję, optymalne oświetlenie i nawilżenie pomieszczenia oraz jasność obrazu na ekranie. W przypadku wad refrakcji koniecznie stosuj dobrze dobrane okulary. Czasami przydatne i pomocne okażą się nawilżające krople do oczu. Rób systematyczne przerwy, pij dużo wody i ogranicz (a najlepiej całkowicie wyeliminuj) palenie papierosów. Zadbaj również o zbilansowaną dietę.

Komputery wokół nas

Codzienne spędzanie 8 godzin przed monitorem nikogo już nie zaskakuje. Znaczna większość osób pracujących musi korzystać podczas swojej pracy z komputera − są to nie tylko informatycy, programiści czy pracownicy korporacji, ale także dziennikarze, architekci, lekarze, nauczyciele, urzędnicy, farmaceuci, policjanci i wielu  innych. Niestety, codzienne i parogodzinne wpatrywanie się w ekran dotyczy też sporej części dzieci i jeszcze większej grupy młodzieży. W wielu domach laptop to niezbędne wyposażenie mieszkania, a maluchy od najmłodszych lat poznają gry i zabawy komputerowe.

ćwiczenia na poprawę wzroku

Taki postęp technologii przynosi oczywiście mnóstwo korzyści, ale nie można zapominać o negatywnym wpływie komputera na nasze zdrowie. Warto pamiętać, że siedzący tryb pracy, dodatkowo w konkretnej pozycji i z ekranem przed oczami oddziałuje na wiele narządów i układów ludzkiego organizmu. Dolegliwości w obrębie układu mięśniowo- szkieletowego, obwodowego układu nerwowego, bóle głowy, obciążenie narządu wzroku oraz szereg zaburzeń związanych z siedzącym trybem życia to tylko skrótowe podsumowanie oddziaływania komputerów na Twój stan zdrowia.

 

Źródła:

1. Syndrom widzenia komputerowego, czyli wpływ komputerów na narząd wzroku, dr n. med. B. Nowacka, prof. dr hab. n. med. W. Lubiński

2. Problemy zdrowotne osób pracujących z komputerem, M. Kowalska, J. Bugajska

3. Zespół suchego oka, prof. dr hab. n. med. M. Prost

Więcej artykułów na ten temat

Karolina Rudowska