Gazy po porodzie. Jak sobie z nimi poradzić?

17. 10. 2019 · Agnieszka Kawa · 5 minut czytania
Gazy po porodzie. Jak sobie z nimi poradzić?

Gazy po porodzie to jedna z tych „wstydliwych dolegliwości”, jakie może pozostawić po sobie ciąża. Ciąża, poród i połóg − to bardzo „ciężkie czasy” dla organizmu kobiety.  Zobacz, skąd biorą się niekontrolowane gazy po porodzie i jak sobie z nimi poradzić.

Nietrzymanie stolca po porodzie − przyczyny

Poród siłami natury jest najczęstszą przyczyną nietrzymania gazów i stolca u kobiet. 9 miesięcy „stanu błogosławionego” i poród przede wszystkim nadwyrężają mięśnie dna macicy. Mięśnie te przed 9 miesięcy podtrzymują macicę, a podczas porodu dziecka muszą bardzo się rozciągnąć. Wszystko to sprawia, że nie tak łatwo wrócić tym tkankom do stanu sprzed porodu.

Niestety, nie ma statystyk dotyczących problemu nietrzymania gazów i stolca po porodzie. Wynika to między innymi z tego, że kobiety wstydzą się informować o tych problemach swojego lekarza. Nietrzymanie gazów może być również wynikiem komplikacji po nacinaniu krocza lub po porodzie z użyciem kleszczy.

„Jeśli po porodzie masz problemy z nietrzymaniem gazów lub stolca, nie wahaj się − jak najszybciej udaj się do lekarza oraz fizjoterapeuty. Wczesne wdrożenie leczenia oraz ćwiczeń ułatwi Ci jak najszybszy powrót do zdrowia”

− komentuje lek. med. Aleksandra Malewska.

nietrzymanie gazów po porodzie

Oprócz nietrzymania gazów i stolca, mogą pojawić się również bardziej „dyskretne dolegliwości”, takie jak:

  • Brudzenie bielizny śluzem
  • Uczucie gwałtownego parcia na stolec

Jeszcze przed porodem warto stosować profilaktykę nacięcia krocza. Na czym ona polega? Pozwól, że podzielę się z Tobą wiedzą nabytą na szkole rodzenia. Po pierwsze, już od początku ciąży trenuj mięśnie dna miednicy. Po drugie, po 36. tygodniu ciąży,  pij herbatkę z liści malin i przyjmuj olejek z wiesiołka (może być w formie kapsułek, w dawce 1000 mg/dobę). Zarówno liście malin jak i olej z wiesiołka zwiększają elastyczność tkanek. W ostatnim miesiącu ciąży zaleca się również wykonywanie masażu krocza.

Jak zrobić masaż krocza przed prorodem?

1.Przed wykonaniem masażu umyj ręce. Możesz również poprosić partnera o taki masaż. Moim zdaniem warto w taki sposób łączyć „przyjemne z pożytecznym”.

2. Do masażu zżyj naturalnych olejków (np. olejku ze słodkich migdałów lub z wiesiołka).

3.Rozgrzej olejek w dłoniach i jednym palcem nanieś olejek na wargi sromowe od wewnątrz, wykonując delikatne ruchu okrężne. Po wprowadzeniu palca do pochwy, delikatnie uciskaj ścianę pochwy w kierunku odbytu aż do momentu poczucia pieczenia.

4.Po kilku dniach możesz dołączać do masażu kolejne palce. W ten sposób rozciągasz mięsnie i przygotowujesz pochwę na wyjście dziecka.

5.Ważne żebyś podczas masażu była rozluźniona. Możesz jedną nogę unieś wyżej lub położyć na krześle.

6. Nie wykonuj masażu, jeżeli cierpisz na infekcje intymne.

7.Masaż krocza powinno się wykonywać od 36. tygodnia ciąży, codziennie.

Nietrzymanie gazów po porodzie − co robić?

Dolegliwości, o których pisałam powyżej, pojawiają się najczęściej w 1. roku po porodzie. Niestety, nowa sytuacja i ogrom obowiązków, jakie spadają na młodą mamę często sprawia, że nie ma ona czasu i siły myśleć o sobie i swoim zdrowiu. Prawda jest jednak taka, że każdą z opisywanych przeze mnie dolegliwości, najelpiej zgłosić lekarzowi. Być może, dolegliwości te wynikają jedynie z osłabienia mięśni Kegla. Wtedy konieczne będzie włączenie odpowiednich ćwiczeń.

nietrzymanie stolca po porodzie

Niestety, może okazać się, że nietrzymanie gazów po porodzie będzie wynikiem uszkodzenia mięśni zwieraczy. Wtedy konieczna może się okazać interwencja chirurgiczna. Z całą pewnością, lepiej tych objawów nie lekceważyć! Najpierw zgłoś się do lekarza rodzinnego, który powinien pokierować Cię dalej.

Tak, jak pisałam wcześniej, nietrzymanie stolca czy niekontrolowane gazy po porodzie najczęściej spowodowane są osłabieniem mięśni dna miednicy. Dlatego, tak ważne jest, żeby je trenować – zarówno w okresie ciąży, jak i połogu. Jak to robić? W skrócie, polega to na tym, żeby naprzemiennie rozluźniać i napinać mięsie dna miednicy. Dokładniej pisała o tym Ola w artykule: „Po co i jak ćwiczyć mięśnie Kegla? 4 korzyści dla zdrowia i ….sypialni”

Ja, osobiście polecam udanie się jeszcze w czasie ciąży do fizjoterapeuty uroginekologicznego. Jest to dość nowa, ale coraz bardziej popularna specjalizacja medyczna.  Fizjoterapeuta podczas wizyty przeprowadzi z Tobą wywiad i sprawdzi, czy poprawnie ćwiczysz mięśnie dna miednicy. W zależności od indywidualnych predyspozycji, dobierze odpowiednie ćwiczenia. Warto się udać do fizjoterapeuty uroginekologicznego zanim zaczniesz odczuwać jakiekolwiek „dolegliwości intymne”. Oczywiście, tacy specjaliści zajmują się również leczeniem „już nabytych” dolegliwości, w tym nietrzymania moczu, stolca, rozstępem mięśnia prostego brzucha czy też bólem lub brakiem satysfakcji podczas współżycia.

gazy po porodzie

Pamiętaj, że to, że urodziłaś dziecko, nie oznacza, że masz przestać dbać o siebie. Zdrowa i szczęśliwa mama to zdrowe i szczęśliwe dziecko. To jest jak z maską tlenową w samolocie. Najpierw zakładasz sobie, a potem dziecku.

Agnieszka Kawa