Trening podczas choroby, czyli czy można wypocić przeziębienie? Farmaceuta odpowiada

15. 10. 2021 · Irmina Turek · 6 minut czytania
  • przeziębienie

Czy ćwiczenia podczas choroby to dobry pomysł? Trening zawsze powinien być uzależniony od Twojego samopoczucia i stanu fizycznego. Jeżeli masz doświadczenie, możesz lekko dostosować aktywność fizyczną, nie zaczynaj jednak uprawiania sportu od zera, kiedy męczy Cię infekcja.

Czy ćwiczyć podczas przeziębienia?

Ewentualny trening podczas choroby warto uzależnić od tego, czy na co dzień ćwiczysz regularnie, czy nie. W przypadku osób, które nie trenują regularnie i nie są aktywne fizycznie, nagle uprawiany sport podczas przeziębienia nie będzie najlepszym pomysłem. Ciekawym zjawiskiem jest też fakt, że osoby, które systematycznie uprawiają sport o umiarkowanym nasileniu, bardzo często wykazują większą odporność na infekcje górnych dróg oddechowych. Mówiąc o umiarkowanym nasileniu, mam na myśli aktywność średnio 3 razy w tygodniu po około 30 minut przy odpowiednim poziomie tętna. Zwykle sporty, które pozwalają utrzymać optymalny poziom tętna, to tzw. sporty aerobowe, czyli pływanie, bieganie lub jazda na rowerze.

Przeziębienie jest, uściślając, infekcją wirusową o charakterystycznym przebiegu. W wyniku infekcji rozwija się najczęściej stan zapalny nosa i gardła oraz czasem również zatok przynosowych. Efektem tego są dobrze znane objawy, takie jak katar, kaszel, niekiedy gorączka, osłabienie czy ból głowy. Jeśli w codziennym życiu Twoją rutyną nie jest uprawianie sportu, to czas, w którym przebiega taka infekcja, nie jest najlepszy na ćwiczenia.

Sprawdź też leki na przeziębienie i grypę.

trening podczas choroby

Podczas przeziębienia organizm jest osłabiony. Układ odpornościowy potrzebuje odpoczynku i regeneracji, aby mieć siłę na walkę z wirusami, niż dodatkowego obciążenia ćwiczeniami, szczególnie jeśli organizm nie jest przyzwyczajony do regularnego wysiłku. Jak wiadomo – sport to zdrowie, więc jak najbardziej wdrożenie aktywności to bardzo dobry pomysł, ale zaczekaj, aż w pełni wrócisz do sił i stopniowo wprowadzaj ćwiczenia i treningi do swojego życia.

Sport podczas przeziębienia u osoby aktywnej fizycznie

Jeśli Twój organizm jest przyzwyczajony do regularnych treningów i wysiłku, możesz wykonywać ćwiczenia podczas choroby. Oczywiście taką decyzję należy uzależnić od samopoczucia.

Co więcej, ćwiczenia w czasie przeziębienia powinieneś uzależnić od tego, jakie objawy i z jaką intensywnością Ci towarzyszą.

  • Jeśli infekcja przebiega z gorączką i/lub kaszlem, warto odpuścić trening. Osłabiony, odwodniony organizm oraz podrażniona błona śluzowa układu oddechowego to stany, które wymagają bezwzględnej regeneracji i odpoczynku. Zwiększając zapotrzebowanie organizmu na tlen, przyspieszając oddech i zużywając zapasy energii, nie pomożesz sobie w procesie zdrowienia.
  • Jeśli natomiast objawy ograniczają się do kataru czy bólu gardła, możesz spróbować ćwiczeń, oczywiście dostosowując je na bieżąco do swojego samopoczucia. Jeśli symptomy się zaostrzają i choroba postępuje, warto zrezygnować z treningów.

Sprawdź też spraye, tabletki i preparaty na katar.

ćwiczenia podczas choroby

Trening podczas choroby: jak go wykonać?

Jeśli objawy choroby i Twoje ogólne samopoczucie Ci na to pozwalają, możesz wykonać planowany trening. Pamiętaj jednak, aby pilnować regularnego nawadniania i w razie potrzeby zmniejszyć liczbę powtórzyć ćwiczeń lub zwiększyć przerwy między seriami. Jeśli trenujesz z ciężarami, możesz rozważyć ich zmniejszenie lub całkiem zrezygnować z obciążeń i wykonywać ćwiczenia jedynie z ciężarem własnego ciała. Podczas infekcji nie zaleca się wykonywania treningów siłowych.

Sprawdź, jak uzupełniać elektrolity podczas treningu.

Co więcej, jeśli zwykle trenujesz na siłowni, to będąc chorym, lepiej wykonaj ćwiczenia w domu. Twoja wizyta na publicznym miejscu tylko zwiększy ryzyko tego, że zakazisz inne ćwiczące tam osoby. Jeśli nie jesteś w stanie wykonać swojego rutynowego treningu u siebie, to sięgnij po filmiki instruktażowe w internacie dotyczące dyscyplin takie jak pilates czy joga. To mało dynamiczne ćwiczenia, które z powodzeniem wykonasz w domu.

Sprawdź też, skąd brać inspiracje do ćwiczeń jogi.

ćwiczenia w czasie przeziębienia

Czy podczas choroby można ćwiczyć? Czyli co robić w przypadku grypy

Grypa to choroba wywoływana najczęściej sezonowymi odmianami wirusa grypy. Wirus ten wnika do dróg oddechowych i namnaża się w komórkach nabłonka górnych i dolnych dróg oddechowych. W efekcie infekcji powstaje przeważnie stan zapalny. Główne i najbardziej charakterystyczne objawy to gorączka, która często występuje razem z dreszczami, bóle mięśni i głowy, ogólne złe samopoczucie oraz katar, kaszel i ból gardła o różnym stopniu nasilenia. Symptomy uderzają nagle i rozwijają się bardzo szybko (dużo szybciej niż w przypadku przeziębienia).

Sprawdź, jak przebiega grypa bez gorączki.

To właśnie w związku z przebiegiem grypy oraz intensywnością jej objawów nie zaleca się ćwiczenia w trakcie trwania tej choroby. Organizm jest osłabiony, obolały oraz często odwodniony. Trening może w tym przypadku przyczynić się tylko do pogorszenia samopoczucia. Chory powinien odpoczywać i regenerować siły.

sport podczas przeziębienia

Czy wypocenie się pomaga w chorobie?

Poglądów i teorii odnośnie wypacania się w chorobach przeziębieniowych jest bardzo wiele. Mają one tyle zwolenników, co przeciwników. Każdy ma swoje zakorzenione przekonanie na ten temat, bo zwykle przetestował na sobie, która droga postępowania jest najlepsza. To, że u niektórych wypocenie choroby działa, nie musi oznaczać, że zadziała u kogoś innego.

Fakty są takie, że rzeczywiście wirusy nie najlepiej znoszą wysoką temperaturę, stąd też często organizm walczy z infekcją poprzez podwyższenie ciepłoty ciała. Mając to na uwadze, co w takim razie daje wypocenie się podczas choroby? Zwiększa temperaturę i ukrwienie organizmu, co czasem może przynieść korzystny efekt. Właśnie dlatego na niektóre osoby dobrze działa delikatny trening w momencie, kiedy są podziębione. Trochę ćwiczeń aerobowych, lekkie rozgrzanie ciała i infekcja traci na sile. Brzmi prosto? To jest idealny przypadek i bardzo dobrze, jeśli tak to działa.

czy ćwiczyć podczas przeziębienia

Bardzo często jednak organizm jest na tyle zmęczony i wycieńczony, że dodatkowa aktywność fizyczna jeszcze bardziej uszczupla jego rezerwuar energii, tak potrzebny w walce z chorobą. Wtedy po treningu jest tylko gorzej. Tak więc najlepiej podejmować  decyzje na bieżąco, oceniając swoje siły i samopoczucie. Pamiętaj, żeby w żadnym przypadku nie przesadzić z treningiem.

Sprawdź, co może oznaczać długo utrzymująca się gorączka.

Czy w takim razie lepszym wyjściem będzie wypacanie się pod kołdrą, bez ćwiczeń? Odpowiednio ciepłe okrycie czy odzież oczywiście są wskazane, kiedy walczysz z infekcją w domu. Nie należy jednak przesadzać z wygrzewaniem organizmu. Pamiętaj, że Twój układ odpornościowy ma plan na zwalczanie wirusa i jeśli zechce, sam podwyższy temperaturę. Dlatego też powinieneś zapewnić sobie komfort termiczny, ale nie przesadzaj i nie doprowadzaj się do sytuacji, kiedy leje się z Ciebie pot. Organizm powinien otrzymać optymalne warunki, by poradzić sobie samodzielnie. Nadmierna ciepłota może tylko przyczynić się do zwiększenia utraty wody.

Sprawdź domowe sposoby na nadmierne pocenie.

czy podczas choroby można ćwiczyć

Jak radzić sobie z infekcją? Zapamiętaj

Przede wszystkim stosuj odpowiednie leki na przeziębienie. Dobierz te działające na objawy, które w danym momencie występują. Jeśli jest gorączka, to warto sięgać po leki przeciwgorączkowe, jeśli katar to po coś na katar etc. Aktywność fizyczną warto przemyśleć i dostosować do diagnozy oraz samopoczucia.

Dodatkowo planując jakąkolwiek aktywność, czy czynności wymagające przebywania w większych skupiskach ludzi, dobrym pomysłem będą maseczki ochronne. Chronią nie tylko przed roznoszeniem infekcji koronawirusem, ale również przed innymi wirusami przenoszonymi wraz z wydzielinami z dróg oddechowych.

Źródła:

  1. Interna Szczeklika, Andrzej Szczeklik, 2013

  2. FDA releases recommendations regarding use of over-the-counter cough and cold products [news release]. S. Springs, Md.: U.S. Food and Drug Administration; January 17, 2008

  3. Influenza – an age old problem, L. Brydak, Hygeia Public Health 2012
  4. McCauughey C. Influenza: a virus of our Times, Ulster Med J, 2010

Więcej artykułów na ten temat