Upały a ciąża. Jak przetrwać ciążę w lecie?

19. 7. 2019 · Agnieszka Kawa · 5 minut czytania
Upały a ciąża. Jak przetrwać ciążę w lecie?

Na ostatnie upały narzekali prawie wszyscy. A co mają powiedzieć kobiety ciężarne? Ciąża sama w sobie potrafi być męcząca. Co dopiero ciąża w upał! Niestety, sama bardzo dotkliwie odczuwałam wysoką temperatury, jak byłam w ciąży. Opuchnięte dłonie w ciąży to tylko jedna z niedogodności ciążowych. Zobacz moje sposoby na to, jak się ochłodzić w upał!

Upał w ciąży – sprawdzone metody na przetrwanie

1. Dużo pij!

Jest to najważniejsza zasada podczas upałów. W ciąży najlepiej wypijać minimum 2 litry wody dziennie! W czasie upałów Twoje zapotrzebowanie na płyny jest nawet większe. Dlatego pamiętaj o tym, żeby cały czas popijać wodę, małymi łyczkami. Unikaj napojów słodzonych i z dodatkiem kofeiny. Wprawdzie 1− 2 filiżanki kawy dziennie nie powinny Ci zaszkodzić, ale już ciągłe popijanie napojów z kofeiną, już tak.

ile pić w ciąży

„W czasie upałów najważniejsze jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Kobieta w ciąży jest narażona na większą utratę wody, dlatego nie powinna w upalne dni rozstawać się z butelką wody mineralnej. Do wody można dodać świeże owoce, miętę lub kilka plasterków ogórka, co nada jej orzeźwiający smak i jeszcze bardziej zachęci do picia”

− radzi lek. med. Aleksandra Malewska.

2. Woda na ochłodę

Woda w upały jest dobra nie tylko do picia, ale też do moczenia! Chłodzenie się w basenie i jeziorku jest jak najbardziej wskazane. Unikaj jednak przebywania na zewnątrz w godzinach największego nasłonecznienia (między 11 a 16) i staraj się moczyć w zacienionych miejscach.

Do schłodzenia się bardzo przydatne są wszelkiego rodzaju „mgiełki”, którymi możesz spryskać twarz i ciało. Może to być zwykła woda przelana do spryskiwacza. Ja, w upały, lubię chłodzić sobie twarz wodą termalną, którą trzymam w lodówce.

basen w ciąży

3. Postaw na lekkostrawną dietę

W ciąży, podczas upałów, możesz czuć się bardzo przemęczona. Twój organizm wolniej trawi. Dlatego, staraj się jeść mniejsze posiłki, ale częściej. Postaw na owoce i warzywa, zrezygnuj z ciężkostrawnych, smażonych potraw. Pozwól sobie na dobre lody.

jedzenie w ciąży

4. Ochrona przed słońcem

Nie zapominaj oczywiście o odpowiednim nasmarowaniu się kremem z wysokim filtrem przeciwsłonecznym. Nawet, jeżeli przebywasz w cieniu! O tym, jak chronić skórę w ciąży przed promieniami słonecznymi, pisałam w artykule: „Opalanie w ciąży. Jak zdrowo łapać promienie słoneczne?”

krem z filtrem uv w ciąży

5. Odpowiednio się ubieraj!

Odpowiedni ubiór podczas upałów to podstawa. Po pierwsze, wybieraj zawsze naturalne tkaniny, czyli: bawełna, len czy wiskoza. Wszelkie ubrania uszyte ze sztucznych materiałów sprawiają, że Twoja skóra nie oddycha, a Ty dosłownie się gotujesz! Dlatego poliestrowe ubrania (choćby nie wiem, jak bardzo cienkie się wydawały), lepiej schować w głąb szafy. Polecam również zamienić spodenki na sukienki.

W ciąży kobieta jest bardziej narażona na różnego rodzaju infekcje intymne. W upały, ryzyko infekcji jest jeszcze większe. Dlatego, tak ważne jest, żeby, w miarę możliwości jak najczęściej „wietrzyć” miejsca intymne. Noś bawełnianą bieliznę, nie używaj wkładek higienicznych i śpij bez majtek. A jak możesz sobie pozwolić, to nawet w dzień unikaj chodzenia w bieliźnie.

jak się ubrać w ciąży

6. Odpoczywaj!

Upały, zwłaszcza w pierwszych miesiącach ciąży, sprawiają, że czujesz się bardzo zmęczona. Ja w pierwszych tygodniach ciąży, nie byłam w stanie funkcjonować bez porządnej popołudniowej drzemki. Twój organizm pracuje na zwiększonych obrotach: zarówno z powodu ciąży jak i upałów. Dlatego masz święte prawo do odpoczynku. Jeżeli pracujesz, zastanów się, czy nie lepiej przejść na zwolnienie lekarskie. Oczywiście, wszystko zależy od Twojego samopoczucia i stanu zdrowia.

ciąża odpoczywanie

Opuchnięte nogi w ciąży – jak sobie z tym poradzić?

Opuchlizna nóg najczęściej pojawia się w ostatnim trymestrze ciąży. Wysokie temperatury potęgują te dolegliwości. Jak sobie poradzić z tym? Najważniejsze to, jak najwięcej odpoczywać. Istotne jest, żeby robić to w pozycji leżącej, z nogami ułożonymi wyżej niż serce. Staraj się też nie krzyżować nóg, ani nie zakładać nogi na nogę.

W ciąży podczas upałów mogą również puchnąć ręce. Na spuchnięte dłonie w ciąży w szczególności narażone są kobiety, które wykonują prace manualne albo piszą dużo na klawiaturze. Dlatego, szczególnie podczas upałów staraj się odpoczywać. Dłonie ułóż na poduszce, żeby były nieco wyżej niż serce. Pamiętaj, żeby nadgarstki były wyprostowane, a nie zgięte.

Żeby zapobiec opuchniętym nogom, pij jak najwięcej wody i unikaj soli. To właśnie ona zatrzymuje wodę w organizmie i powoduje obrzęki nóg i rąk.

Na opuchnięte kończyny dobrze też wpływa ruch w wodzie. Pływanie czy aerobik w basenie nie tylko przyczynią się do zmniejszenia opuchlizny, ale też poprawią Ci nastrój!

ból nóg w ciąży

Sztuka odpuszczania!

Upały w ciąży potrafią być naprawdę wyczerpujące. Dla mnie jednak najgorsze było to, w jaki sposób działały na mój stan psychiczny. Przemęczenie i „niemoc twórcza” powodowały, że czułam się źle sama ze sobą. To, że całe dnie potrafiłam przeleżeć w łóżku, sprawiały, że czułam się bezużyteczna i niepotrzebna. Dopiero po czasie, dzięki wsparciu bliskich, nauczyłam się odpuszczać. Ciąża to taki czas, gdy naprawdę masz prawo, żeby niektóre rzeczy odpuścić! 

Agnieszka Kawa