6 porad, co jest szczególnie dobre na wzrok

30. 10. 2017 · Klaudia Dopytalska · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
6 porad, co jest szczególnie dobre na wzrok

Co możesz zrobić, żeby jak najdłużej cieszyć się dobrym wzrokiem? Jakich zasad przestrzegać, jak dobrać dietę czy suplement diety na oczy i dobry wzrok? Przeczytaj, dlaczego oczy się psują i jak można temu zaradzić.

Z pewnością chcesz jak najdłużej cieszyć się dobrym wzrokiem. Niestety wraz w wiekiem, czasami z powodu niektórych chorób, niewłaściwej higieny pracy lub czynników środowiskowych jesteś narażony na pogorszenie się jakości wzroku.

Dlaczego oczy się psują?

Do częstych chorób oczu, które są związane z wiekiem, należy zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej. Niektóre schorzenia oczu mogą pojawić się jako powikłania niektórych chorób cywilizacyjnych, np. cukrzycy czy nadciśnienia tętniczego.

Do tego zanieczyszczenie powietrza, życie w dużych aglomeracjach miejskich, długie godziny pracy przed komputerem i związane z tym rzadkie mruganie przyczyniają się do wielu chorób oczu, między innymi do zespołu suchego oka.

Zatem pozostaje pytanie, czy można zapobiegać pogarszaniu się wzroku?

Co jest dobre na wzrok? Oto 6 rad!

1. Dbaj o higienę oczu

Warto dbać o wzrok każdego dnia, ponieważ Twoje oczy codziennie są narażone na wiele niekorzystnych czynników środowiskowych, które mogą prowadzić do podrażnień.

Podrażnienia oczu najczęściej objawiają się:

Podrażnienia pogarszają wykonywanie niektórych codziennych czynności, utrudniają czytanie czy pracę przy komputerze.

Zła higiena oczu może prowadzić do zespołu suchego oka

Jedną z chorób, która może być spowodowana przez brak odpowiedniej higieny oczu, jest zespół suchego oka. 

Zespół suchego oka mogą wywoływać:

  • nadmierna eksploatacja oczu (długa jazda samochodem, praca przy komputerze)
  • zanieczyszczenie środowiska
  • przebywanie w klimatyzowanych, suchych pomieszczeniach
  • niewłaściwe użytkowanie soczewek kontaktowych

Choroba ta jest spowodowana zaburzeniem wydzielania filmu łzowego i objawia się pieczeniem, bólem, zaczerwienieniem spojówek, uczuciem ciała obcego w oku, a czasami światłowstrętem. Do tego poprzez zmniejszoną ilość łez oko jest bardziej podatne na infekcje oraz niekorzystne działanie substancji drażniących.

2. Nawilżaj oczy i organizm

Zadbaj o nawilżenie oczu, np. dostępnymi w aptece kroplami. Istotne też jest częste mruganie  zapewnia właściwe nawilżenie oka. Oprócz tego pamiętaj o spożywaniu odpowiedniej ilości wody!

3. Pamiętaj o higienie pracy przed komputerem

Aby zachować dobry wzrok, ważna jest higieniczna praca przy komputerze. Monitor, przy którym pracujesz, powinien znajdować się około 70 cm od Twoich oczu  na ich wysokości lub lekko poniżej. Kontrast i ostrość ekranu powinny być odpowiednio ustawione. Pamiętaj również, by od czasu do czasu dać oczom odpocząć. Rób sobie przerwy.

Konieczne jest także odpowiednie oświetlenie  musi wynosić około 500 lx i być rozproszone na całe pomieszczenie, w którym przebywasz.

co jest szczególnie dobre na wzrok

4. Chroń oczy przed słońcem

Pamiętaj także o odpowiedniej ochronie Twojego wzroku przed promieniowaniem słonecznym. Na co dzień, w słoneczne dni, ważne jest noszenie okularów przeciwsłonecznych (także podczas uprawiania sportów). Okulary dobierz do swojej wady i nie szczędź na dobrej jakości szkła, np. z antyrefleksem. Aby sprawdzić, jak dobry masz wzrok, konieczna jest wizyta u okulisty!

5. Zdrowo się odżywiaj 

Czy istnieje coś takiego jak dieta na dobry wzrok? Badania wykazują związek diety z niektórymi schorzeniami oczu. Udowodniono, że dieta o wysokim indeksie glikemicznym (IG) z dużą ilością węglowodanów może wpływać na rozwój zaćmy. Negatywnie na Twój wzrok oddziałowuje także wysoko przetworzona żywność. Oprócz diety opartej na jedzeniu o niskim indeksem glikemicznym czy małej ilości cukru, ważne są także produkty, które zawierają duże ilości mikroelementów. 

6. Oprócz zdrowego odżywiania – suplementy diety na oczy

Codziennie przyjmowanie niektórych suplementów, może pomóc Ci dłużej cieszyć się dobrym wzrokiem. Produkty, które zawierają karotenoidy i luteinę, mogą zmniejszyć liczbę uszkodzeń związanych z procesem oksydacji, a witaminy na oczy: A, C i E to naturalne antyoksydanty. Korzystnie wpływają na wzrok także preparaty z olejami rybnymi, wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi, witaminami z grupy B czy magnezem.

Pamiętaj, że tak proste czynności jak zdrowy tryb życia, odpowiednio zbilansowana dieta, systematyczna aktywność fizyczna, wpływają na zdrowie całego organizmu i są dobre na wzrok. 

Więcej artykułów na ten temat

Klaudia Dopytalska