Co jeść na wypadające włosy? Dietetyk radzi!

20. 9. 2019 · Jolanta Chojnowska · 4 minuty czytania
Co jeść na wypadające włosy? Dietetyk radzi!

Co jeść na wypadające włosy? Wypadanie włosów i ich słaba kondycja to częsty problem, który nasila się szczególnie podczas sezonu jesienno-zimowego. Poznaj przyczyny żywieniowe wypadania włosów. Jak uzupełnić swoją dietę, żeby poradzić sobie z problemem wypadania włosów?

Dlaczego wypadają mi włosy?

Wypadanie włosów to naturalne zjawisko, które wynika z cyklu życia włosa. Staje się ono niepokojące w momencie, gdy tracimy powyżej 100 włosów dziennie. Przyczyny wypadania włosów mogą być bardzo różne.

Można wyróżnić między innymi:

  • przewlekły stres
  • uszkodzenia mechaniczne włosów
  • zbyt intensywna pielęgnacja
  • choroby skóry głowy
  • zaburzenia hormonalne
  • niedoborowa dieta

Choć przyczyn wypadania włosów może być wiele, to dieta bogata w składniki, których najbardziej potrzebują włosy i skóra głowy może pomóc pokonać problem. Tymi składnikami są białko, pierwiastki takie jak żelazo, cynk i selen oraz witaminy: A, C i z grupy B.

wypadające włosy

Białko

Niedobór białka w diecie, który towarzyszy bardzo restrykcyjnym dietom odchudzającym, może być przyczyną tzw. łysienia rozlanego. Jest to stan chorobowy, który charakteryzuje się przerzedzaniem włosów na szerokiej powierzchni. Do tego stają się łamliwe i tracą połysk. Jest to kolejny powód, dla którego powinno się unikać bardzo niskokalorycznych i niedoborowych w białko diet.

produkty redukujące wypadanie włosów

Żelazo

Jednym z częstszych powodów wypadania włosów u kobiet jest niedobór żelaza. Zbyt mała ilość żelaza w organizmie jest przyczyną zaburzeń w transporcie tlenu, również do skóry głowy i cebulek włosów. Na niedobory tego pierwiastka bardziej narażone są kobiety, ze względu na obfite miesiączki czy ciążę. Dlatego warto włączyć do diety produkty będące źródłami żelaza. Oprócz mięsa, warto spożywać suche nasiona roślin strączkowych (np. soczewicę, ciecierzycę, fasolę), pestki dyni, sezam i nasiona lnu. Pamiętaj! Witamina C zwiększa wchłanianie żelaza z produktów roślinnych!

Cynk

Choć zapotrzebowanie organizmu na cynk nie jest duże, to jest on niezwykle ważnym składnikiem zdrowej diety. Pełni on między innymi rolę składnika lub aktywatora wielu enzymów, przez co kontroluje metabolizm aminokwasów i wpływa bezpośrednio na regulację pracy gruczołów łojowych i tworzenie się keratyny − naturalnego budulca włosów i paznokci. Niedobory cynku objawiają się między innymi zwiększeniem podatności na infekcje, pogorszeniem stanu włosów i skóry i zmniejszeniem apetytu. Największe ilości cynku znaleźć można w ostrygach, które jednak nie są produktem często spożywanym w Polsce. Bardziej dostępnymi nam źródłami tego pierwiastka są wątróbka, pestki dyni, kasza gryczana, migdały, płatki owsiane oraz nasiona słonecznika.

co jeść na wypadające włosy

Selen

Dla włosów szkodliwy jest zarówno niedobór selenu, jak i jego nadmiar w diecie, bo w obu przypadkach może dojść do nadmiernego wypadania włosów. Jednak przez to, że zwyczajowa dieta nie zawiera zbyt dużych ilości selenu, polecane są produkty spożywcze bogate w ten pierwiastek, takie jak orzechy brazylijskie, tuńczyk, nasiona słonecznika, ryby i owoce morza, czosnek, cebula i drożdże.

składniki przeciw wypadaniu włosów

Witaminy z grupy B

Witamina B7, nazywana również witaminą H lub biotyną, to źródło cząsteczek siarki niezbędnej do budowy keratyny. Hamuje ona również nadmierną aktywność gruczołów łojowych. Biotynę można znaleźć w niewielkich ilościach w wielu produktach spożywczych. Najwięcej jej znajdziesz w drożdżach, wątróbce, żółtkach, soi i  soczewicy. Więcej o biotynie przeczytasz w artykule: Biotyna − dlaczego poprawi kondycję Twoich włosów i paznokci?

zdrowe produkty na wypadanie włosów

Kwas pantotenowy, czyli witamina B5, obecna między innymi w mleku i jego przetworach, pełnoziarnistych produktach zbożowych, orzechach, rybach i jajach, razem z witaminą B12 (znajdującą się w produktach odzwierzęcych) zapobiegają siwieniu i wypadaniu włosów.

Natomiast witamina B3, zwana witaminą PP lub niacyną, polepsza ukrwienie skóry głowy poprzez rozszerzanie naczyń krwionośnych i udział w wytwarzaniu krwinek czerwonych. Jej źródłem pokarmowym są: mięso, orzechy, drożdże, pełnoziarniste produkty zbożowe, rośliny strączkowe oraz rośliny liściaste.

Witamina A

Witamina A jest również bardzo ważnym składnikiem dla zdrowia włosów. Bierze ona udział w syntezie keratyny i wpływa na właściwą jej budowę. Niedobór tej witaminy powoduje przesuszenie włosów i skóry głowy. Dlatego warto sięgać po produkty bogate w witaminę A, takie jak masło i margaryny, mleko i produkty mleczne, niektóre ryby, podroby zwierzęce, jaja, bataty, dynia, jarmuż i szpinak.

co na wypadanie włosów

Witamina C

Witamina C jest niezbędnym składnikiem do syntezy kolagenu, który odpowiedzialny jest między innymi za elastyczność i sprężystość włosów. Witamina ta wzmacnia również ściany naczyń krwionośnych, dzięki czemu znacznie poprawia się ukrwienie skóry głowy. Witaminę C znajdziesz w dużych ilościach w owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce, szczypiorku, pokrzywie, natce pietruszki, papryce, brukselce, kalarepie i brokułach.

produkty na wypadanie włosów u kobiet

Jolanta Chojnowska