Spalacze tłuszczu: czy zielona herbata pomoże w odchudzaniu?

24. 1. 2019 · Izabela Daniel · 3 minuty czytania
Spalacze tłuszczu: czy zielona herbata pomoże w odchudzaniu?

Zielona herbata na odchudzanie znajduje się w wielu suplementach diety. Dzięki katechinie (EGCG), która znajduje się w zielonej herbacie, szybciej utleniają się tłuszcze i są mocniej aktywowane do zużycia energii. Zielona herbata to także źródło polifenoli, czyli bardzo silnych przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed powstawaniem stanów zapalnych. Ale czy zielona herbata odchudza? Ile pić zielonej herbaty, żeby schudnąć? Sprawdź, jak działa picie zielonej herbaty i efekty, jakie daje.

Zielona herbata − właściwości odchudzające i nie tylko!

Czemu zielona herbata zyskała taką popularność? Herbata ta bogata jest w polifenole − antyoksydanty, które opóźniają proces starzenia się organizmu, działają ochronnie na układ krwionośny (obniżają cholesterol i poprawiają ciśnienie krwi), a także wspierają walkę z różnymi chorobami, np. nowotworami, cukrzycą i insulinoopornością. W zielonej herbacie głównymi polifenolami są katechiny i flawonoidy. Stanowią one 30 − 40%  substancji zielonej herbaty które są rozpuszczalne w wodzie.

kiełkujące liście herbaty

W jednej filiżance znajduje się ok. 200 − 300 mg flawonoidów i 30 − 40mg katechin (tak, to sporo!). Jednak ich zawartość zmienia się w zależności od sposobu parzenia herbaty, odmiany i temperatury. W zielonej herbacie znajdziesz 4 główne katechiny, a najsilniejsza z nich EGCG ma o wiele silniejsze działanie przeciwutleniające niż witamina E i C! To ona ma właściwości odchudzające.

suszenie liści herbaty

Zielona  herbata ma właściwości przeciwnowotworowe, dzięki polifenolowi EGCG. Chroni także przed chorobami serca.

Zielona herbata a odchudzanie

Zielona herbata, dzięki katechinie EGCG (galusan epigallokatechiny) i kofeinie, uważana jest za spalacz tłuszczu. Jest to spowodowane tym, że epigallokatechiny mają wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej, w pewnym stopniu hamują apetyt, zwiększają spalanie tłuszczu jako źródła energii, zwiększają termogenezę, a także podnoszą poziom adiponektyny, dzięki czemu usprawniają wrażliwość insulinową.

Żeby zielona herbata faktycznie pomagała w spalaniu tłuszczu, wybieraj ekstrakt, a nie napar z zielonej herbaty. Dlaczego? Bo nigdy nie wiadomo, ile substancji „odchudzających” znajduje się w naparze − jej poziom zależy od sposobu parzenia, czasu, temperatury wody itp. Dlatego jeżeli chcesz uzyskać efekt spalania tkanki tłuszczowej dzięki EGCG to lepiej sięgnąć po suplement diety i nie oczekiwać efektów po piciu zielonej herbaty.

napar z zielonej herbaty na odchudzanie

Zwróć też uwagę na dawkę (najlepiej żeby było to minimum 250 mg/d). Sprawdź też, czy suplement przyjmować z posiłkiem czy też nie. EGCG działa lepiej w połączeniu z kofeiną, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie wybieranie suplementu z takim połączeniem. Jeżeli jednak należysz do osób wrażliwych na działanie kofeiny, znajdziesz także suplementy bez jej dodatku, które również będą miały efekt odchudzający, ale nieco słabszy.

suplementy diety z zieloną herbatą na odchudzanie

Osobiście uważam, że zdrowa dieta i ujemny bilans kaloryczny mają największy wpływ na utratę tkanki tłuszczowej, dlatego nie zapominaj o tym nawet jeżeli zdecydujesz się na spalacze tłuszczu. Samymi suplementami nie zdziałasz cudów, szczególnie jeżeli będziesz jeść więcej kalorii niż potrzebuje tego Twój organizm. 

Izabela Daniel