Wegański smalec z fasoli na świąteczny stół. Sprawdź przepis!

19. 12. 2018 · Monika Kaczorek · 3 minuty czytania
  • dieta na odchudzanie
Wegański smalec z fasoli na świąteczny stół. Sprawdź przepis!

Pasty warzywne to doskonała propozycja na świąteczny stół, szczególnie dla osób, które są na diecie wegetariańskiej. Ale nie tylko! Takie pasty z łatwością przygotujesz w kilka minut w domu, a jedyne czego potrzebujesz to parę prostych składników i  blendera. Tak więc, urozmaić świąteczny stół pastą z mojego przepisy! Oto pomysł na wegański smalec.

Święta nie muszą być ciężkostrawne! Wegański smalczyk z fasoli

W święta Bożego Narodzenia masz okazję kosztować pysznych, świątecznych potraw. Wiele z nich jednak to dania ciężkostrawne i tłuste. Warto więc próbować wprowadzać do domowego, świątecznego menu kilka nowych, alternatywnych przepisów. Jednym z nich może być przepis na domową pastę z fasoli.

Dlaczego zdrowsza wersja „smalcu”? Niektórzy uważają, że w smaku przypomina smalec. Tradycyjny smalec to źródło nasyconych kwasów tłuszczowych szkodliwych dla zdrowia. Ale smalec z białej fasoli dostarcza wiele składników odżywczych, które dobrze wpłyną na Twoje zdrowie.

Wegański smalec z fasoli − przepis

Składniki:

  • 1 puszka białej fasoli konserwowej
  • 2 jabłka
  • 2 cebule
  • 4 ząbki czosnku
  • 8 łyżek oleju lnianego
  • majeranek, sól, pieprz do smaku

składniki na wegański smalec z fasoli

Przygotowanie:

Wszystkie składniki zblendować na gładką masę. Doprawić do smaku.

wegański smalec z fasoli - propozycja podania

Pasta z białej fasoli − czyli co dobrego ma w sobie wegański smalec?

Fasola

Fasola to warzywo niezwykle cenne w Twojej diecie. Należy do warzyw z grupy nasion strączkowych, które słyną ze swoich prozdrowotnych właściwości. Fasola jest źródłem białka roślinnego, ale także jest bogata w składniki mineralne, takie jak magnez, fosfor, wapń, potas i witaminy z grupy B, C, A i E. Ma również wysoką zawartość błonnika pokarmowego, który wspomoże pracę jelit podczas świątecznej uczty.

Olej lniany

Pasta z fasoli ma specyficzny smak dzięki olejowi lnianemu. Jest on często wykorzystywany jest do świątecznych, wigilijnych potraw. Niestety jednak w wielu polskich domach jest to jedyna okazja, kiedy  jest spożywany. Olej z siemienia lnianego to źródło kwasów omega-3 i 6. Kwasy te mają udowodnione szerokie, prozdrowotne działanie na Twój organizm. Między innymi odgrywają rolę w prewencji chorób układu krążenia (miażdżyca), nowotworów, chorób neurodegeneracyjnych. Bardzo ważne jest, żeby stosować olej lniany na zimno (idealny do past, sałatek, jarzyn). Poddany obróbce termicznej traci swoje właściwości i bardzo szybko ulega niekorzystnym przemianom. W konsekwencji powstają składniki szkodliwe dla zdrowia. Do smażenia potraw najlepiej używać oleju rzepakowego. Olej lniany przechowuj w lodówce. 

Olej lniany ma w sobie bardzo dużo witaminy E. Jej działanie polega na neutralizowaniu wolnych rodników i jest przeciwutleniaczem. Stres oksydacyjny, to stan kiedy komórki organizmu narażone są na działanie wolnych rodników pod wpływem, np. palenia tytoniu, zanieczyszczeń powietrza, niedoborów pokarmowych czy przewlekłego stresu. Jest to niezwykle niekorzystne dla Twojego organizmu i przyczynia się do powstawania nowotworów. Przeciwutleniacze, m. in. witamina E zawarta w oleju lnianym, chronią właśnie przed stresem oksydacyjnym.

Wartość odżywcza

Wartość dla 1 porcji (20g)

Nazwa składnikaIlość na porcjęIlość miara domowaEnergia (kcal)Białko (g)Tłuszcz (g)Węglowodany (g)Błonnik (g)WW
Pasta z fasoli35-1511,413,696,671,10,56
Fasola z puszki151 łyżka181,090,043,290,7g0,259
Olej lniany101 łyżka120-13,6---
Cebula101 łyżka40,090,011,010,10,09
Czosnek31 ząbek40,190,020,990,10,089
Jabłko101 łyżka50,030,021,380,20,118

Więcej artykułów na ten temat

Monika Kaczorek