Zaparcia w ciąży − jak im zaradzić?

11. 12. 2018 · Agnieszka Kawa · 4 minuty czytania
Zaparcia w ciąży − jak im zaradzić?

Na zaparcia cierpi ponad połowa przyszłych mam. Dokuczają one zwłaszcza w 2. i 3. trymestrze. Nie dość, że ogromny brzuch sprawia, że możesz czuć się bardzo ociężała, to zaparcia jeszcze pogłębiają to odczucie. Jakie są sprawdzone sposoby na zaparcia w ciąży? Co robić, żeby ich unikać?

Zaparcia w ciąży − co to takiego i skąd się biorą?

O zaparciach mówimy, kiedy wypróżniasz się rzadziej niż raz na 3 dni, stolec jest bardzo twardy i masz trudności z pozbyciem się go z jelit. Bolesne zaparcia w ciaży spowodowane są przede wszystkim wysokim stężeniem progesteronu w organizmie ciężarnej. Źródłem problemu jest też powiększająca się macica, która  uciska na jelita.

Zaparcia w ciąży

Zaparciom w ciąży może też sprzyjać zła dieta. Pamiętaj, że w ciąży jesz „dla dwojga, nie za dwoje”. Nieregularne posiłki i spełnianie wszystkich „ciążowych zachcianek”,  na pewno nie sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu układu pokarmowego.

Zaparcia w ciąży − jak sobie  radzić?

1. Pij dużo płynów!

Prawidłowe nawodnienie organizmu to podstawa walki z zaparciami. Najlepiej pij dziennie nawet 3 litry wody. Możesz pić też czerwoną herbatę i niektóre napary ziołowe. O tym, co można, a czego nie można pić w ciąży, pisałam w artykule: „Co można pić w ciąży? Kawka tak, ale herbata – już nie?”

2. Jedz regularne i zdrowe posiłki

Unikaj ciężkostrawnych potraw, a także produktów, które zawierają czekoladę i kakao. Staraj się tak układać jadłospis, żeby Twoja dieta była zróżnicowana.

3. Jedz produkty bogate w błonnik

Na biologii w szkole podstawowej uczono mnie, że błonnik to taka „miotła”, która czyści jelita i skutecznie usuwa z nich resztki strawionych pokarmów. Dlatego, jeżeli chcesz się pozbyć zaparć, jedz jak najwięcej produktów zawierających błonnik. Zalecane, dzienne spożycie błonnika to ok 30 − 40g. Najlepszymi  źródłami błonnika są: otręby zbożowe, kasze, ryż brązowy czy razowy makaron. Dlatego, warto je jeść jako zamiennik dla jasnego pieczywa, białego ryżu i makaronu. Oczywiście, błonnik znajdziesz również w warzywach i owocach. Najwięcej błonnika zawierają: roślinny strączkowe (fasola, soja), brokuły, marchewka, brukselka czy karczochy. Z owoców najlepiej sięgnij po suszone śliwki, figi, daktyle i morele. Świeże owoce, które warto włączyć do diety to jabłka, maliny i jeżyny. Błonnik zawierają też orzechy.

śliwki bogate w błonnik

4. Pij mleczne napoje fermentowane!

Kefir, maślanka czy jogurt naturalny zawierają bakterie kwasu mlekowego, które przyspieszają pracę jelit, dzięki czemu zapobiegają zaparciom.

mleczne napoje fermentowane

5. Jedz kiszonki!

Ogórki czy kapusta kiszona usprawniają pracę przewodu pokarmowego i poprawiają perystaltykę jelit.

6. Siemię lniane

Siemię lniane to takie malutkie, brązowe nasiona lnu, które po zalaniu gorącą wodą pęcznieją i wydzielają śluz. Pomimo, że taka mikstura nie wygląda apetycznie, to ma ona bardzo wiele właściwości prozdrowotnych! Jedną z nich jest wspieranie układu pokarmowego. Siemię lniane jest bogate w błonnik. Co więcej, jest on pożywką dla dobrych bakterii w jelitach, które pomachają w prawidłowym wypróżnianiu.

Jak przygotować taką miksturę? 2 łyżki siemienia zalej wodą i gotuj przez około 7 minut. Poczekaj aż przestygnie i wypij. Zamiast ziarenek lnu możesz użyć lnu zmielonego, np. LenVitol len mielony. Pozostałość takiego „kisielu” możesz wykorzystać do laminowania włosów. Bardzo polecam ten zabieg na włosy. Sama robię go raz w tygodniu!  Pisała o nim Ola w artykule: „Laminowanie włosów żelatyną czy siemieniem lnianym? Porównuję 2 domowe przepisy”

7. Suszone śliwki

Jak już pisałam wcześniej, suszone śliwki są bogate w błonnik. Według mojej babci, to sprawdzony sposób na zaparcia w ciąży i nie tylko. Najlepiej będzie jak zalejesz suszone śliwki gorącą wodą i zostawisz na noc. Rano, zjedz śliwki i wypij wodę, która z nich została. To naprawdę powinno pomóc!

8. Ruszaj się!

Regularny ruch i ćwiczenia mogą być bardzo pomocne przy zaparciach. Mitem jest to, że kobieta w ciąży nie może ćwiczyć! Aktywność fizyczna jest w zdrowej ciąży jest jak najbardziej wskazana, o ile Twój lekarz nie zaleca Ci powstrzymania się od ćwiczeń. O tym, co ćwiczyć w kolejnych trymestrach ciąży, pisałam w artykule: „Co można robić w ciąży na siłowni? Czyli 9 miesięcy fit mamy”

9. Produkty z apteki

Pamiętaj, ze długotrwałe zaparcia są nie tylko nieprzyjemne, ale również groźne dla zdrowia. Mogą być one przyczyną dokuczliwych hemoroidów. Dlatego, jeżeli żadne domowe sposoby nie pomogą, możesz spróbować preparatów i suplementów dozwolonych dla kobiet w ciąży, np.: Dulcosoft czy Laximama. Warto również sięgnąć po probiotyki, które pozytywnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Unikaj zaś silnych środków przeczyszczających! Najlepiej zapytaj farmaceutę, co na zaparcia w ciąży jest dozwolone. W przypadku, gdy zaparcia są długotrwałe, a żadne sposoby nie działają, koniecznie udaj się do lekarza!

Agnieszka Kawa