Farmaceuta radzi: domowe sposoby na zaparcia

7. 2. 2018 · Agnieszka Raczkowska · 4 minuty czytania
  • leczenie
Farmaceuta radzi: domowe sposoby na zaparcia

Kiedy Twoje jelita nie chcą pracować jak dawniej, bolesne zaparcia stają się problemem przewlekłym. Na szczęście istnieją domowe sposoby na zaparcia, które potrafią uregulować funkcję jelit i przywrócić ich prawidłową pracę. Zobacz, kilka z nich.

Domowe sposoby na zaparcia: produkty bogate w błonnik

Zaparcia zdarzają się wielu pacjentom, których spotykam w aptece. Problem ten dotyka szczególnie osoby w podeszłym wieku, ale także młodych ludzi, u których rozleniwione jelita są wynikiem siedzącego trybu życia, niedoboru błonnika w diecie, stresu lub problemów natury hormonalnej. 

Leczenie warto rozpocząć od zmiany diety, a dopiero potem sięgać po leki na zaparcia bez recepty.

W medycynie dowiedziono, że do prawidłowej pracy układu pokarmowego potrzebne są dwie frakcje błonnika: pektynowy (rozpuszczalny w wodzie) i celulozowy (nierozpuszczalny w wodzie). Fizjologicznie idealne proporcje obejmują 60% błonnika pektynowego i 40% błonnika celulozowego.

Naturalne źródła błonnika w diecie

1. Owoce: jabłka, suszone śliwki i morele

Chyba najbardziej znanym domowym sposobem na zaparcia jest zjedzenie 5 − 6 suszonych śliwek na czczo. Owoce te dostarczają składników odżywczych, są smaczne i pomagają pozbyć się uciążliwego zaparcia.

Podobne właściwości mają suszone morele i jabłka. Owoce te zawierają błonnik pektynowy, który pochłania wodę i tworzy wraz z nią rodzaj galaretowatego żelu. Żel ten wyścieła układ pokarmowy i zapobiega nadmiernemu wysuszeniu stolca, który jest przyczyną zaparć i stanów zapalnych w jelicie.

suszone jabłka

2. Babka płesznik

Czy wiesz, że...

Bogatym źródłem błonnika celulozowego są także warzywa liściaste, groch, fasola i otręby.

Babka płesznik, jest źródłem błonnika celulozowego, który nie rozpuszcza się w wodzie, natomiast ma zdolność pęcznienia i mechanicznego stymulowania ścian jelita. Babkę płesznik możesz stosować codziennie. Łagodnie pobudza ona jelita do pracy i regularnych wypróżnień. Możesz kupić ją w aptece lub sklepie zielarskim.

 

W ciągu dnia możesz spożyć 8 łyżeczek nasion babki płesznik jako dodatek do jogurtu lub musli. Pamiętaj, żeby w tym czasie pić duże ilości wody (2 − 3 litry dziennie).

3. Siemię lniane

Podobnie jak babka płesznik zawiera błonnik celulozowy. Siemię lniane także pobudza jelita do pracy i pomaga Ci pozbyć się zaparcia.

Jak przyjmować siemię lniane? Zalej łyżeczkę mielonego siemienia lnianego 3/4 szklanki gorącej wody i mieszaj aż do uzyskania konsystencji śluzowatego kleiku.  Pij kleik pół godziny przed każdym posiłkiem. Możesz również spożywać len mielony jako dodatek do pieczywa, jogurtów i owoców. Jest to bezpieczny, domowy sposób na zaparcia, który mogą stosować pacjenci w każdym wieku.

siemię lniane

Podstępny senes na zaparcia - uważaj na niego!

Być może słyszałaś, że senes jest egzotyczną rośliną wchodzącą w skład wielu leków na zaparcia dostępnych bez recepty. Herbatki z senesem są bardzo popularne pośród pacjentów, bo działają dość szybko i przynoszą ulgę po 8 − 12 godzinach od zażycia.

Senes efektywnie pobudza motorykę układu pokarmowego, stymulując mięśnie odpowiadające za przesuwanie mas kałowych. Duża dostępność, jak i wysoka skuteczność preparatów z senesem spowodowała, że wielu pacjentów nieświadomie wpadło w podstępny nałóg. Jeżeli będziesz stosować senes dzień w dzień, Twój przewód pokarmowy łatwo się od niego uzależni! Jelita się rozleniwią i nie będą pracować bez „senesowego wspomagania”.

Paradoks tkwi w tym, że środek, który leczy zaparcia, na dłuższą metę sam te zaparcia powoduje. Pamiętaj, że zioła zawierające senes powinny być przyjmowane tylko w razie konieczności i nie dłużej niż przez tydzień!

herbatka na trawienie

Wlewki i czopki na zaparcia

Może czopki glicerynowe oraz doodbytnicze wlewki nie są do końca uznawane za naturalne, domowe sposoby na zaparcia, ale warto o nich wspomnieć, gdy już jesteśmy w temacie bezpiecznego leczenia.

Czopki na zaparcia są całkowicie bezpieczne dla seniorów, kobiet w ciąży, dzieci i niemowląt. Pod wpływem ciepła rozpuszczają się w jelicie, nadając poślizg i ułatwiając wypróżnienie. Czopki nie wchłaniają się z jelit do krwiobiegu, więc nie ingerują w pracę Twoich narządów wewnętrznych.

Z kolei wlewki doodbytnicze, nazywane popularnie lewatywami, to jeden z najstarszych sposobów radzenia sobie z zaparciami. Lewatywa powoduje rozmiękczenie stolca i oczyszcza jelita z zalegających złogów pokarmowych. W aptekach są dostępne gotowe preparaty do wykonywania wlewek doodbytniczych. O tym, jak je prawidłowo stosować dowiesz się z ulotki dołączonej do opakowania. 

Więcej artykułów na ten temat

Agnieszka Raczkowska