Stres w pracy − jak sobie z nim poradzić i nie zniszczyć kariery?

21. 2. 2018 · Natalia Klonowska · 5 minut czytania
  • psychologia
Stres w pracy − jak sobie z nim poradzić i nie zniszczyć kariery?

Wyniki badań „The Workforce View in Europe 2017” przeprowadzonych na skalę europejską wykazały, że prawie połowa (46%) Polaków stresuje się w pracy często lub bardzo często. Niektórzy z nas (22%) stresują się w pracy codziennie! Choć stres jest po to, żeby mobilizować organizm do działania, jego nadmiar wyniszcza nas psychicznie i fizycznie. Co robić i jak radzić sobie ze stresem w pracy, aby nie zniszczyć sobie kariery?

Do czego prowadzi stres w pracy ?

Długotrwały stres w pracy wywołuje uczucie ogromnego napięcia psychicznego oraz szereg konsekwencji fizycznych (m.in. wrzody, potliwość, bóle głowy, migrenę, mdłości, a w dalszej perspektywie nawet zawał serca).

Napięcia prowadzą do konfliktów z przełożonymi oraz współpracownikami. Im większa podatność na stres, tym trudniej jest zapanować nad nerwami i frustracją, które utrudniają normalne funkcjonowanie i wypełnianie codziennych obowiązków.

Stąd już tylko krok do wypalenia zawodowego, osłabienia poczucia własnej wartości, nawracających epizodów załamania psychicznego oraz poczucia bezsilności. O wypaleniu zawodowym pisałam w tekście: Chce Ci się płakać, gdy myślisz o pracy? To może być wypalenie zwodowe.

Takim sposobem zamykasz sobie drogę do awansu, Twoja wydajność, uwaga i chęć brania na siebie nowych wyzwań spada do minimum. Najwyższa pora wziąć sprawy w swoje ręce.

Stres

Nie dawaj za wygraną! Jak okiełznać stres w miejscu pracy?

W pracy spróbuj nawiązywać kontakty z ludźmi i rozmawiać na luźne tematy  choć o przyjaźń w pracy nie jest łatwo, warto dbać o pozytywną atmosferę i pomagać sobie nawzajem. Świadomość, że masz na kim polegać i zapewnienie tego poczucia kolegom sprawi, że pewne zadania, wyzwania z pewnością staną się mniej stresujące. Każdy ma inne doświadczenia i dzielenie się nimi może często okazać się wyjściem z najtrudniejszej sytuacji (o czym sama miałam okazję się przekonać). Oczywiście żadna ze stron nie powinna tego nadużywać, ani wykorzystywać na swoją korzyść.

Jeżeli masz możliwość słuchania muzyki w pracy, korzystaj z tego! Badania potwierdzają, że muzyka stymuluje wydzielanie endorfin, co wywołuje doskonałe samopoczucie i wpływa na poziom zadowolenia. Dodatkowo muzyka może obniżać poziom lęku, łagodzić złe emocje a nawet wpływać na poziom ciśnienia krwi, napięcia mięśniowego oraz hormonów stresu.

Słuchanie muzyki w pracy

Radzenie sobie ze stresem to umiejętność, którą trzeba w sobie wypracować. Nie wyeliminujesz stresu ze swojego życia, bo Twój organizm nie byłby wtedy gotowy do obrony – stres to naturalna reakcja obronna umysłu i ciała. Ale warto analizować sytuacje, które wywołują stres, niepokój i stopniowo pracować nad swoimi reakcjami. Z czasem śmiejemy się z sytuacji, które były bardzo stresujące. Nowe, trudniejsze wyzwania to też nowe spojrzenie na sprawy minione – nagle wszystko, co kiedyś sprawiało trudność, staje łatwiejsze do ogarnięcia.

Złap równowagę − życie poza pracą

Po pierwsze zdrowie. Pamiętaj, że cena jest zbyt wysoka, żeby dać się pokonać własnym niepokojom – zdrowie jest najważniejsze. Myśl o tym za każdym razem, gdy zdenerwowanie próbuje przejąć nad Tobą kontrolę. Powtarzanie tych słów jak mantry, pomoże Ci przywrócić życiowe priorytety na swoje miejsce. Wystarczy, że naprawdę w to uwierzysz.

Ćwiczenia oddechowe, joga pomagają uspokoić ciało i złagodzić fizyczne objawy zdenerwowania. Warto robić je w pracy kilka razy dziennie, np. przed stresującym spotkaniem, prezentacją, rozmową itp.

Podobnie działa wszelka, codzienna aktywność fizyczna – więcej endorfin, dotleniony organizm, odprowadzona energia to spokojniejsze ciało i bardziej opanowany umysł. Czeka Cię wyjątkowo stresująca chwila w pracy? Wyjdź z biura na żwawy, 15 minutowy spacer – od razu zauważysz różnicę.

Nie zapominaj o odpowiedniej, zróżnicowanej diecie bogatej w:

  • magnezwspomaga walkę ze stresem i sprawia, że łatwiej nad nim zapanować,
  • witaminę C − wzmocni odporność osłabionego stresem organizmu,
  • witaminę D – zapewniając organizmowi prawidłową dawkę tej witaminy, wzmocnisz odporność całego organizmu, w tym odporność psychiczną; zimą i jesienią możesz sięgnąć po suplement, w pozostałe miesiące działanie promieni słonecznych pomoże organizmowi wyprodukować odpowiednią ilość witaminę D.

Wartościowe spędzanie czasu poza pracą jest kolejnym lekarstwem na walkę ze stresem. Równowaga na linii praca-życie to rzecz niezbędna. Nie unikaj okazji do spotkań towarzyskich, śmiechu i rozrywki. Spędzaj czas z bliskimi, poświęcaj im uwagę, a to samo otrzymasz w zamian. Niekoniecznie chodzi o poświęcanie tyle samo czasu na pracę, co na odpoczynek – jeśli nie masz takiej możliwości zadbaj szczególnie o jakość chwil spędzanych poza pracą – niech będą budujące, wciągające, porywające, pełne zaangażowania i pasji.

Spędzanie czasu z bliskimi

Środki łagodzące uczucie stresu – po które warto sięgnąć?    

Osobiście uważam, że leki uspokajające (lekkie, dostępne bez recepty) pełnią jedynie funkcję wspomagającą. Nad resztą musimy zapanować sami.

Regularne uzupełnianie niedoborów magnezu to zdecydowanie dobry pomysł – jego zwiększoną dawkę znajdziesz m.in. w tabletkach Neomag stres. Jeżeli zależy Ci na dodatkowym pobudzeniu możesz sięgnąć po środki z tauryną. Substancję tę zawiera m.in. D-Stress, który w swoim składzie ma także magnez i witaminy z grupy B.

Herbatki ziołowe z melisą jako głównym składnikiem także mają działanie uspokajające. A jeżeli nie przepadasz za herbatami ziołowym i innymi naparami, możesz wybrać ziołowe tabletki na uspokojenie z wyciągami z melisy i chmielu  zmniejszają pobudzenie nerwowe oraz napięcie emocjonalne (np. Doppelherz aktiv).

Więcej artykułów na ten temat

Natalia Klonowska