Witaminy dla sportowców: czy aktywni potrzebują więcej witamin?

24. 5. 2018 · Izabela Daniel · 4 minuty czytania
Witaminy dla sportowców: czy aktywni potrzebują więcej witamin?

Codzienne treningi, nierzadko nawet i dwa razy dziennie, są niezwykle obciążające dla organizmu. Pokonywanie barier, przesuwanie granic i zdobywanie coraz to lepszych wyników i rekordów związane jest z ciężką pracą. Taki wysiłek pociąga za sobą znaczące straty energetyczne. Jeżeli uprawiasz sport, Twój organizm działa na podwyższonych obrotach, dlatego potrzebuje trochę więcej witamin i minerałów. Zobacz, jakich.

Czy sportowcy potrzebują dodatkowej dawki witamin?

Jest kilka przypadków, w których sportowcy powinni sięgać po suplementy witaminowo-mineralne. Na suplementy takie mówmy często multiwitaminy. Jednak w większości przypadków, dodatkowe witaminy dla sportowców są zbędne.Szczególnie gdy zawodnik stosuje dietę, która dostarcza mu odpowiedniej ilość kilokalorii i jest odpowiednio zbilansowana i zróżnicowana pod względem produktów (szczególnie zbóż, owoców i warzyw).

Czy sportowcy potrzebują dodatkowych witamin

Taki sposób żywienia zapewnia całkowite zapotrzebowanie na niezbędne witaminy i minerały, a wykorzystywanie dodatkowej suplementacji jest w takim wypadku startą pieniędzy.

Kiedy dodatkowe witaminy i minerały dla sportowców są konieczne?

Najlepszym przykładem jest stosowanie restrykcyjnej, niskokalorycznej diety przez zawodników, których ograniczają limity wagowe w swojej dyscyplinie sportowej. Do takich sportów należą miedzy innymi: sporty walki (MMA, kickboxing czy boks),  a także w skokach  narciarskich. Żeby uzyskać odpowiednia wagę stosują oni niskokaloryczną dietę. Przy ich wysokim zapotrzebowaniu energetycznym, restrykcyjna dieta powoduje złe samopoczucie, a nawet spadek wyników sportowych.Taki jadłospis sportowca może przyczynić się do wystąpienia niedoborów witamin czy minerałów. Dlatego też sportowiec, który w swojej karierze musi co jakiś czas zmniejszać spożycie kilokalorii, może, a czasem i powinien, suplementować dietę. Produkty takie to np. witaminy i minerały od Olimp.

Witaminy dla sportowców, kiedy są potrzebne

Jakie witaminy dla sportowców są ważne?

Nie znaczy to jednak, że witaminy w pozostałych przypadkach nie są ważne! Jeżeli uprawiasz sport, ważne jest, żeby zwracać uwagę na odpowiednią ilość witamin i minerałów w diecie.

Bardzo ważna jest odpowiednia podaż wapnia, witaminy D, magnezu, żelaza, witamin z grupy B, które potrzebne są miedzy innymi do budowy prawidłowej struktury kości, funkcjonowania tkanki mięśniowej. Mają one również wpływ na wydolność i przemiany energetyczne, jakie zachodzą w organizmie.

Najważniejsze witaminy dla sportowców

Suplementacja witaminowa jest również niezbędna, jeżeli uprawiasz sport i jesteś na diecie roślinnej – wegańskiej lub, w mniejszym stopniu, wegetariańskiej. Rezygnacja z produktów zwierzęcych, a także pochodzenia zwierzęcego (typu jaja, nabiał, mleko) jest przyczyną niedoborów wcześniej wspomnianego żelaza, a także witaminy B12.

Suplementacja witaminami

Witamina B12 spełnia wiele ważnych funkcji w organizmie, m.in.:

  • uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek,
  • zapobiega wystąpieniu niedokrwistości,
  • wpływa na układ nerwowy,
  • wpływa również na poziom skupienia.

Są i takie witaminy i minerały, na których poziom powinni zwracać uwagę nie tylko weganie i wegetarianie. Odpowiednie spożycie wapnia i witaminy D zapobiega natomiast osłabieniu kości czy przewodnictwa nerwowego mięśni. W okresie jesienno-zimowym, gdy w naszej strefie klimatycznej nie mamy odpowiedniego poziomu nasłonecznienia w ciągu dnia, warto uzupełniać braki witaminy D. Niestety ciężko o to przy zwyklej, konwencjonalnej diecie. Witamina D znajduje się głównie w tłustych rybach, lecz mimo to ciężko jest zapewnić sobie jej odpowiednią podaż w ciągu dnia. Latem, gdy poziom nasłonecznienia jest wysoki, poziom witaminy D we krwi wzrasta, dzięki czemu nie jest Ci potrzebna suplementacja.

Produkty zawierające witaminy z grupy B

Czy można przedawkować witaminy i minerały dla sportowców?

Zwróć szczególną uwagę na to, żeby nie przedawkować niektórych witamin. Tak, jak wspomniałam na początku, jeżeli stosujesz odpowiednią dietę, niedobory witamin i minerałów nie powinny CI grozić.

Gdy bez opamiętania będziesz sięgać po multiwitaminy, a dodatkowo spożywasz inne suplementy czy batony przeznaczone dla sportowców (często wzbogacone o witaminy i minerały) to możesz spożywać zbyt dużą dawkę witamin i minerałów w ciągu dnia.

Izabela Daniel